Morschock

-Nä nu går jag, din mamma kommer där borta, jag tycker det är så jobbigt att träffa kompisars morsor!

Sa vännen Caje en gång för många år sedan. Låt oss säga att det var 1979. Då var min mamma 62 år. Alltså var Caje 57. Och jag 28. Men det är inte åldern det hänger på utan själva morseriet. Evis mamma är typ 5 år äldre än mig. Jag tror vi fick kontakt första gången ordentligt på disputationen förra året.

I alla fall skulle jag träffa kompisen J:s mamma igår. J är 45 och jag visste att modern är typ 17 år äldre. Sen visste jag inget mer. Utom att hon är från Luleå. En av mina svärmödrar var från Luelå. Jag vet hur dom ser ut. Korta, fyrkantiga i diskreta crimplenetantklänningar.

Chock. Mamma J var smal som en vidja. Snäva jeans, smakfull tröja som luktade dyrt och så en sjal liksom draperad över axeln och fäst med en brosch. Jag har aldrig lyckats med just det.  Eller förstått vitsen, utom att det är något som markerar en särskild sorts stilkänsla. Omsorgsfullt slingad välklippt rak pagefrisyr. Lika omsorgsfull som diskret make up. Konverserade om sitt senaste besök på NK. J fnittrade just åt det. Att jag försökte matcha.

Jag kände en omedelbar lust att supa ned mig lite. Vi gjorde det också, J och jag. Jag gick på fel t-bana på hemvägen.

Micke, om du läser det här; var snäll och förbered mig innan om jag ska träffa din mamma!

Annaa/


Kommentarer
Postat av: Evis

Intressant. Just den draperade schalen är verkligen ett klassmärke.

2007-12-23 @ 22:27:34
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: ingela

Hahaha, min svärmor är från luleå, 67 år, är smal och har slingad välklippt page :) Fast där slutar likheterna...

2007-12-23 @ 22:48:31
URL: http://ingelasmobil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0