En besvikelse

Som jag redan nämnt var Fair Fashion Market något av en besvikelse. Eller: besvikelse, och besvikelse, det beror ju helt på vad man hade för förväntningar. Själva marknaden, med diverse tillverkare av ekologiska och rättvisa kläder, och i viss mån prylar, var precis som jag väntat mig: småtråkig och alternativ på ett sätt som jag varken skulle klä mig själv eller utsätta mina barn för. I synnerhet inte det senare, de värsta grejerna var just barnkläder. Men jag har varit på för många sådana marknader/affärer de senaste 18 åren för att bli vare sig besviken eller förvånad.

Men "fashion swop" var en rejäl besvikelse. För det första låg kläderna i högar på golvet och på bord som man fick rafsa sig igenom i jakt på något man gillade. De var delvis sorterade efter typ av plagg, men det verkade inte riktigt genomtänkt. För det andra var de flesta plaggen utslitna, urtvättade, noppiga och rätt ofta även trasiga; plagg som jag inte ens skulle ha skänkt till välgörenhet; plagg av den typ som välgörenhetsorganisationerna faktiskt undanber sig eftersom ingen vill ha utslitna, fläckiga och trasiga kläder. Min kavaj och mina skor höjde standarden rejält. OK, skorna är väl ingen högre kvalitet, men var i alla fall roliga och använda typ tre gånger. Kavajen var för stor för mig, men oanvänd och av fin yllekvalitet.
Skorna gick hem, de såg jag en tjej med efter fem minuter, men kavajen hängde kvar när vi gick. Det var inte så mycket folk där i storlek 48, eller av en sådan ålder att man uppskattar en marinblå yllekavaj.

image261
Inte nog med att den är för stor, ärmarna är toklånga på mig, som har förhållandevis korta armar.

Jag hittade i alla fall två plagg att byta till mig, mest för sakens skull:

image262

Toppen är från Lindex i stl 160-170 cl! Koftan har jag glömt vad det är för märke, den är i alla fall i 70% rayon 30% polyamid. Den har guldtrådar i ränderna, vilket jag är tveksam till, men detta var det bästa jag hittade. Och nej, den prickiga toppen var inte tvättad, men vi har tvättid imorgon.

Dagens inköp? Ett paket Friskies torrfoder och en låda arraksbollar från Gille på Netto som ligger på vägen.

/Eva



Kommentarer
Postat av: Annaa M

Låter riktigt läskigt! Fattar inte hur man tänker när man lämnar in smutsiga och utslitna kläder
till second hand butiker, välgörenhet eller den där typen av marknader, tycker det tyder på en rätt föraktfull syn på dem som förväntas vilja ha dem. Känner det själv djupt motbjudande att gå omkring och rota i andras avlagda skräp.

Själv brukade jag sälja barnkläder i den där butiken vid spårvagnshållplatsen Ullevi. En barsk dam som stod och synade varje plagg under en spotlight och inte accepterade en enda gammal bananfläck.

2007-12-08 @ 19:15:52
URL: http://www.omstil.blogg.se
Postat av: Evis

Den finns fortfarande kvar; det var dock längesedan jag köpte något där; Majan kan ju ärva efter sina systrar och de stora drar damstorleker numera.

2007-12-08 @ 19:20:18
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0