En ensemble i 1940-talsstil

Jag tror att man kan kalla det det: en uppsättning kläder tänkt att bäras tillsammans, i olika kombinationer. Läser man äldre böcker om kläder, typ 50-tal och tidigare utgår författarna från att de olika kläderna i ens garderob ska kunna bäras tillsammans på olika sätt. Naturligtvis hänger detta ihop med att kläder var dyrare och man därför hade färre, samt förstås att klädstilen var mer formell än idag när folk emellanåt går ner på stan i mysbyxor (och vissa av oss springer till affären i klänning, papiljotter och tofflor).

Förrförra sommaren sydde jag två kjolar och en väst, inspirerad av symönsteromslag och katalogbilder från 40-talet. Kjol och väst i ett brunt ylletyg med mintgrönt smått mönster och en kjol i mintgrönt ylle. Jag ville redan då göra en midjekort jacka i det mintrgöna tyget om jag hade tillräckligt av det, men det var inte förrän för några veckor sen som jag faktiskt tog fram det och lade ut mönsterbitar och konstaterade att "jodå, det gick", med mycket liten marginal. Så en jacka blev det - inte perfekt, men tillräckligt bra och därtill ännu en käck mössa i militärmodell i det bruna tyget.

Så här blev det (den mintgröna kjolen håller jag på och flyttar fickorna på, så det blev inga foton). Blusen är från H&M.




Kommentarer
Postat av: Olivia

SNYGG! Det var en väldigt tjusig ensemble,gillar verkligen det där med kjol och väst, ser så ledigt men ändå "dressat" ut....



ha're bra!/ Olivia

2011-02-28 @ 16:10:14
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Älvan

Tjusigt!

2011-02-28 @ 17:03:14
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Snyggt!



Jag har tänkt att jag skulle sy en lite mer sammansatt garderob sådär ... men faller på att det ju inte är lika kul att sy de där mer basplaggsbetonade sakerna. Det är ju mycket roligare att sy klänningar i roliga tyger. Jag är lättdistraherad och faller för "frestelser" i form av festliga tyger och snygga klänningsmodeller. :-)

2011-02-28 @ 21:43:15
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Evis

Kjolar har ju alltid varit mitt standardplagg och standardsyprojekt, men annars har ju jag också gjort mest klänningar. Men i alla fall jag har kommit dit nu att jag har alla klänningar jag rimligen kan motivera och har därför gått över till andra plagg, som blusar.

2011-03-01 @ 08:02:05
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Kristina

Klädsamt och någonting jag skulle använda ofta!

Postat av: YoKo- Från Liten Anna

Vaddå halvgammal och halvtjock, jag tycker att du ser ut att vara i din livs form, snygg och fräsch, ser fram emot att ha din snygghet om några år!

2011-05-08 @ 23:59:20
URL: http://liten-anna.blogspot.com
Postat av: YoKo- Från Liten Anna

Vaddå halvgammal och halvtjock, jag tycker att du ser ut att vara i din livs form, snygg och fräsch, ser fram emot att ha din snygghet om några år!

2011-05-09 @ 00:00:30
URL: http://liten-anna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0