Den röda versionen

Eftersom jag gillade hur den prickiga klänningen blev bestämde jag mig för att göra en röd version också. I tunn bomull, vilket jag tänker ska göra den passande både till jul och som sommarklänning (jag tänker mig espadriller med röda band till). Ärmarna valde jag att ta in lite i nederkanten med tre insnitt; mönstret till dem har jag tagit från Simplicity 3689 från 1940-talet, som bland annat den här klänningen är sydd efter. Kjolen är också mer utställd än på den prickiga - jag fick skarva tyget rejält för att få till det eftersom jag beräknat fel. Knytbanden är därför i ett annat tyg i samma färg som jag tack vare min far hade i tygskåpet.

Slutligen försåg jag den med gansband runt urringningen och nederkanten på ärmarna. Jag har inte tröttnat på gansband än.



Man kan även ana snön på taken i bakgrunden.

Just nu spelas: Caesar's Palace: "Cheap Glue"

Kommentarer
Postat av: Börje Ringborg

Så underbar snygg klänning o du bär upp den sååååååååååå snygt..

2010-12-05 @ 17:40:38
URL: http:// Facebook
Postat av: Eva

Hej! Fin klänning du "snott ihop"! Jag gillar röda klänningar till jul! Nu till en annan sak - för några inlägg sen var du missnöjd med underklänningar i polyester och jag antog att du hade svårt att hitta något annat material... i fredags var jag inne i en butik som heter Change i Sollentuna, de finns även på nätet - change.com - och dom hade ljuvliga underklänningar, underkjolar, boxershorts och linnen i silkesjersey! Dom har också ett STORT sortiment av Bh:ar i alla tänkbara storlekar! Det finns 3 butiker i Göteborg.

Hälsningar Eva

2010-12-06 @ 09:36:48
URL: http://juliannies.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Fin! Du har följt Siris råd trots att hon aldrig framförde det, nämligen att ta in ärmvidden och ut kjolvidden! På det hela taget ser det ut som om den här klänningen sitter bättre än den andra.

2010-12-06 @ 15:44:52
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

De sitter likadant, men det är ju skillnad på ett slinkigt tyg och en tunn men betydligt stadigare bomull. Den lilla skillnaden i kjolvidd gör att den ser mer 70-tal och mindre 40-tal ut, och jag kan inte bestämma mig för om jag gillar det, men framför allt ser den ju mycket mer vardaglig ut med sin lite mer utställda kjol utan veck.

2010-12-06 @ 16:14:54
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, jag hade tänkt tillägga det, att det kanske beror på tyget. Men det ser ut som om livet är något tajtare på den röda, och det är till fördel.

2010-12-06 @ 23:23:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0