Östatstköer vid skoaffären

Utanför affären Bekväma skor vid Stampen var trottoaren full av köande människor, de flesta kvinnor och över sextio - litegrann som de  livsmedelsköer man kunde se på foton från det gamla öst, med gamla pensionerade kvinnor som köade för att köpa eftertraktade varor åt sina familjer. Fast här var det olika dyrare skor, de flesta möjliga att använda med egna ilägg, som såldes för halva priset till stamkunder.
   Vid dörren stod butiksägaren och släppte in folk när några gick ut, för att det inte skulle bli kaos där inne och för att man faktiskt skulle kunna se skor och inte bara folk. Ungefär en halvtimma fick jag och Monika stå där innan vi kom in. Väl inne gick vi med raska steg mot bordet med skor från Remonte och hittade snabbt de här:



De var tillräckligt lika skor från 1500-talet för att jag skulle kunna ha dem till historisk dräkt och tillräckligt snygga för att vara mina varje-dag-skor. Det var också de enda som jag gillade bland de Remonteskor som fanns kvar. De fanns även i brunt och hade jag haft mer pengar hade jag köpt ett par bruna också. Som det nu är så har jag betydligt mer behov och intresse av att ha ett par grå skor och att ha fått tag i ett par Remonte för 400 kronor känns riktigt, riktigt bra. Tyvärr var de lite trånga över den främre delen av foten men jag håller på och töjer ut dem med våta sockor nu och om inte det funkar kan jag lämna in dem för att bli utslagna gratis så fort rean är över.

Vi stod förresten i kö i tjugo minuter för att betala skorna också - en intressant upplevelse på det hela taget.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Gud vad snygga de är.

2008-06-12 @ 23:07:47
Postat av: Annaa M

Låter farligt med för trånga över tårna fram! Skulle aldrig fungera här, men du vet säkert vad du pratar om.



Det har blivit väldigt fullt och väldigt stressigt med allt, måste träffa folk på knepiga tidpunkter så jag har bestämt mig för att låna bostad i Mashugget fredag-söndag! Allt jag ska göra inklusive festen och tidigt morgonmöte på lördag med Sven-Erik S rör sig i den delen av staden så jag dämpar stressen något på det sättet. Ringer dig!

2008-06-12 @ 23:59:39
Postat av: Evis

De är inte för trånga över tårna, utan i längst fram på den delen närmast tårna - förstås beroende på att sulan är ganska tjock där.

Jag brukade få slå ut mina skor fram eftersom jag hade ett par förstörda tåleder och det gick alltid bra.







2008-06-13 @ 07:26:15
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: joanna

men prova slå ut dem själv, det gör alltid jag.

några slag med en hammare, det hjälper mer än vad man tror.

är de riktigt snäva får man banka på lite grann men det har alltid fungerat för mig.

men det är klart, det kanske är svårt att komma åt där framme.

2008-06-13 @ 09:00:45
URL: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
Postat av: Maritha

Det är ju det man har skomakare till.

2008-06-13 @ 10:15:58
Postat av: joanna

ja förvisso.

men gör man det själv slipper man vänta.

och betala.

jag nyttjar skomakare så ofta ändå, så nåt tänker jag att jag kan göra själv.

rediga kvinnan.

2008-06-14 @ 09:05:24
URL: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
Postat av: Evis

Här är det affärens skomakare som slår ut och då ingår det i priset för skorna.

2008-06-14 @ 09:44:36
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0