Vad i alla glödheta??

Nu vet vi att vanity sizing, dvs att man gör kläder mycket större än den storlek som anges för att kunderna ska känna sig smala och handla mer, på allvar kommit till Sverige.
Jag tog en snabb sväng ner på stan idag, för att leta efter tryckknappar (hittade inga) och kolla lite på kläder. På Lindex provade jag den här klänningen i storlek 46:

image865
Bild: www.lindex.se

Jag är en ungefär en storlek 46, både enligt svenska storleksstandard och Lindex egna storleksguide (egentligen en 44 i midjan, 46 över stussen och mellan 46 och 48 över bysten), men den här klänningen kunde jag simma i! Allra störst var den över bysten, där jag enligt tabellen egentligen skulle ha en storlek större. Den var inte bara för stor, utan v-ringningen gick också så långt ner att man såg underkanten på min BH. Nu har jag inte en kort överkropp utan tvärtom en extremt lång sådan och därtill en stor byst som ju "snor" längd från livet; på en kvinna med normallång överkropp måste v-ringningen nå ner till naveln!
Synd på en potentiellt söt klänning.

Och nä, jag blev inte smickrad, jag blev förbannad. Jag vill att storlekarna ska stämma med standarden så att jag vet vilken jag ska ta med mig till provhytten, så roligt är det inte att ta på sig alla sina kläder igen och hämta en ny storlek.


Just nu spelas: The Kingsman: "Louie, Louie"


Kommentarer
Postat av: Monika

Intressant!
Jag provade en kofta (en vanlig tunn bomullskofta) på Lindex för ett tag sedan, och S var för stor. På alla håll, längd, bredd, ärmar och ärmhål. Jag brukar ha S ibland och M ibland, så jag blev lite förvånad.

2008-04-23 @ 18:05:53
Postat av: Jelena

Storlekar är en hel vetenskap. Jag brukar försöka titta på plaggen istället, för att se om jag tror att de passar eller inte (det blir så när man handlar mycket secondhand tror jag, då är man van vid att storlekarna kan vara precis hur som helst).

Det borde finnas någon slags standard dock, det håller jag med om. Men så länge många är fåfänga och stirrar sig blinda på lapparna tror jag butikerna kommer att försöka ge kunderna det de tror att de vill ha; helknasiga storlekar!

2008-04-23 @ 19:02:09
URL: http://styleiseternal.blogg.se
Postat av: Evis

Det finns en standard som de _ska_ hålla sig till, men om de inte ens bryr sig om butikens egen standard så blir det ju svårt.

2008-04-23 @ 19:07:22
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: donnasandra

Ja, jag håller med! Sen tycker jag att deras små storlekar alltid varit lite stora, men det ska ju inte vara så som du beskriver!

2008-04-23 @ 21:03:43
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Bim H-D

Hm, inte konstigt att jag lyckades komma i en 35 i jeanskjol på Lindex då, kanske? ;) Vilket jag INTE gjort på många år, nej...
Problemet med detta är ju då att man inte har en susning när man hoppar mellan olika butiker, eller hur? Och beställa på nätet är snart hopplöst... Stämmer inte ens om man går efter deras tabeller, suck...
Må så grankott...

2008-04-23 @ 21:26:11
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Veronica

Jättefin! Har helt klart underskattat lindex!

2008-04-24 @ 13:12:41
URL: http://veronie.blogg.se
Postat av: Annaa M

Trist och dumt, jag har själv drabbats av det när jag köpt trosor, har ett par M från H&M som gott skulle gå om en 46-rumpa. Men jag tycker ändå man drabbats mer av det motsatta problemet. Storlek L som motsvarar ungefär en liten 38 osv. Såg något plagg nyligen där det stod Large/8. Hallå! Var hamnar i så fall XS??? Jo jag vet, Zero.

2008-04-24 @ 13:12:42
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: B-M

mmm, jag gillar inte heller när storlekar inte stämmer, även om jag oftast tycker som Annaa M att det är tvärtom dvs för smått. Jag är bredaxlad och det skall man ej vara som kvinna, det är supersvårt att hitta kavajer som mina axlar och överarmar ryms i. PÅ 80-talet hade jag killkavajer, kul att det modet kommer tillbaks nu....

2008-04-24 @ 19:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0