Utsikt mot provrum

Blev sittande ganska länge utanför provhytterna hos Top Shop och fick tillfälle att studera kunderna som rörde sig där inne. Mest rörde sig och hördes tre tjejer i 20-årsåldern. En av dem provade festklänningar för alla som hade lust att se på. Lust? Det fanns ingen chans att värja sig. Med sina leggings nedhasade till knäna ormade hon omkring större delen av tiden utanför provrummet med kompisarna högljutt kommenterande. Jag vet faktiskt inte vad de sa, men jag hoppas det var saker som "Du borde tagit minst en storlek större för den där kommer att korva sig inom fem minuter" -"Oj den där är ännu mindre, den korvar sig redan, se upp så att inte dragkedjan spricker innan du hinner få den av dig". Och sånt.

Alla tre tjejerna hade svarta halvtjocka leggings, stövlar med mycket höga klackar och överdelar typ jumprar som slutade halvvägs mellan midja och rumpa. Utanpå? Räcker väl med en gissning; överdimensionerade halvlånga täckjackor. Faktiskt; det fanns inte ett enda stilpoäng att hämta in i vare sig uppförande eller klädsel!

En annan stackars flicka kom tassande i ballerinaskor med yllestrumpor i. Kan upplysas om att Stockholm idag har pendlat mellan iskyla, snö och regn. Kanske berodde hennes plågade min på att hon var genomblöt om fötterna. Ovanför skorna fanns ett par smala jeans och en tung kropp. Det var den hon provade drömplagget på. Jag letar febrilt och inser att det var den här hon provade.  Ett typiskt exempel på det som avhandlades häromdagen här, att omlottplagg sällan är något för en kraftig och storbystad kropp. Den här tjejen lyckades få knytbandet att hamna direkt under bysten i stället för i midjan och allt det bylsiga yllet gjorde att hon såg många kilo större ut. Dessutom blev ärmarna väldigt korta. Hennes mamma försökte vara det diplomatiska smakrådet. Säga saker som "Det är ju ändå över 600 kronor så du måste känna att du är riktigt nöjd." Det var enkelt att se att den flickan inte var riktigt nöjd alls. Jag höll tummarna stenhårt för att hon skulle avstå och det verkade hon göra. Kanske gick hon till skoavdelningen och satsade på fötterna i stället.

Yes, jag skulle göra mig utmärkt som rådgivare i provrum! Även om dotter säger att nästa gång ska hon ha med sig någon mindre skogstokig, inte någon som försöker pracka på henne tomatröda jacquardglitterfodral. Synd att inte ryggen syns, den är jäkligt snyggt skuren bak. Absolut något för en irländsk småstad på nyår. Men ruskigt obekväm och illa sydd i halsen.
 Annaa/

Kommentarer
Postat av: Majda

ha en fortsatt bra kväll och rösta på den finaste klänningen till nyår i min blogg!

2007-11-28 @ 22:40:42
URL: http://majdas.blogg.se/
Postat av: Evis

Ja, den skiljer sig ju en del från trasiga mysbyxor.

2007-11-28 @ 23:08:56
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Evis; eller grårandiga flanellpyjamasbyxor; "jag skulle ju bara köpa en hamburgare och gå hem igen".

2007-11-28 @ 23:18:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0