Sextiofem år tar det att glömma

”Om historien ska upprepa sig – kan det inte vara bra saker som upprepar sig då?” sa jag just till maken.

Men om man ser ut i Europa och i Sverige nu så är det inte några bra saker som upprepar sig, utan det mörkaste i hela vår historia. I Ungern styr ett antisemitiskt parti, i Grekland har uttalade nazister tagit plats i parlamentet. Och i Sverige innehåller en ledare i den socialdemokratiska tidningen Tro och Politik, organ för Socialdemokrater för tro och solidaritet, dvs före detta Broderskapsrörelsen teorier om ”en judisk-europeisk högerextremistisk sammansvärjning”. Detta är alltså inom socialdemokratin - hur kan det anses vara förenligt med arbetarrörelsens värderingar? Hur kan det publiceras? Hur kan något annat än fråntagande av förtroendeuppdrag vara möjligt?  Det hörs ju bara på ordet: "förtroendeuppdrag", kan man ha förtroende för en antisemit? Strängt taget kan jag inte se något annat än uteslutning som förenligt med rörelsens värderingar, men eftersom jag inte är socialdemokrat är det inte upp till mig.
Förstasidan på hemsidan har nu en tafatt ursäkt om "olämpliga formuleringar", men ingenstans tar man avstånd från antisemitismen.
Tänk, när jag gick i skolan och läste om andra världskriget och om Förintelsen, trodde jag aldrig att den sortens slagord och teorier skulle höras igen och få inflytande i den europeiska politiken. Vad jag önskar att jag hade haft rätt.

Och medan detta det mörkaste i vår historia åter väcks till liv visar rasismen också många andra ansikten: med Breivik och counterjihadrörelsen, men också förföljelser mot romer och utvisning av människor till tortyr och död, där inte minst Sverige har ett väldigt svart facit och fått motta mycket kritik av både människorättsorganisationer och FNs tortyrkommission. Och allt detta hat hör ihop, det ena kan inte försvaras som en reaktion av det andra utan är en del av samma rasism, samma förakt och hat mot dem som vi inte tycker är tillräckligt lika oss själva.

Nej, detta handlar inte om mode och kläder, men det handlar om livet och det är oändligt mycket viktigare.
Aldrig mer!

Kommentarer
Postat av: Charlie

Jag förstår hur du kan reagera men...man är inte anti-semit bara för att man pekar ut vissa extrema judiska grupper.

Ingen grupp kan eller ska stå över kritik eller granskning. Inte judar, muslimer, vänsterpartister, moderater eller någon.



Visst finns det judiska grupper och judar som är extrema och som vi måste kunna kritisera!

På samma sätt som det finns muslimska grupper och extrema muslimer vi måste kunna kritisera utan att bli islamofober!



Jag läste länken och ser inte riktigt det anti-semitiska i att peka ut en viss grupp, bara för att den råkar vara judisk.

2012-07-07 @ 13:04:45
Postat av: Evis

Jag tillhör dem som blivit kallad antisemit för att jag tar ställning för palestinierna, men när man börjar tala om att det finns en ”en judisk-europeisk högerextremistisk sammansvärjning” i Europa som ligger bakom extremhögerns frammarsch, då har man gått över gränsen.

2012-07-07 @ 13:42:13
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0