Finare matlagning

När vännen Monika är på besök, i synnerhet om hennes man Jonas är med, blir det gärna högläsning ur de små häften om matlagning och med diverse hushålstips som jag samlat på mig genom åren (mormor gav mig en rejäl start genom att ge mig sina i stanniol inslagna små receptböcker från diverse företag, som t ex Rumfords bakpulver och sina kristidshäften när jag flyttade hemifrån. Hon hade hört att studenter hade det ekonomiskt dåligt ställt. Inte i jämförelse med dig på 40-talet kära mormor). Tipssidorna i veckotdningar är också flitigt lästa i sådana sammanhang.

Igår var inte Jonas med, men eftersom Monika, jag och Blåva Anna drack ett par öl till Annaas ära så fick han ändå vara med på ett hörn - eftersom han när de blev föräldrar var oerhört besviken över att uppfödning av spädbarn inte längre krävde att man höll get, så som Annaa återgivit i ett inlägg om en fransk receptbok från 1885. (Läs de andra också, här och här.)

Nå, det ena ledde till det andra och från den fina bok om fisk- och köttkonservering från 1941 som jag fick av min syster och svåger gick vi över på den kokbok från 1876 som jag fick från min styvfars föräldrahem. (Nej, jag tänker absolut inte konservera vare sig fisk eller kött, det här är mer för bildningens och underhållningens skull.) Tyvärr innehåller den till skillnad från Annaas bok inga allmänna hushållstips, men desto mer intressanta recept. Flera kan jag nog tänka mig att prova (mest glassrecept, grannarna har köpt glassmaskin), trots de våldsamt avskräckande oaptitliga koppargravyrer som illustrerar boken, men i avsnittet om finare matlagning är det väldigt lite som man alls har lust att ge sig på.

Samtidigt kan man ju tycka att det är lite sorgligt att man aldrig kommer att bli bjuden på ett kalas där det serveras Duvor à l'Anglaise.


Först lindas duvorna i späckskivor och tillagas i gryta med stark hönsbuljong. Sedan tager man en bit vetebröd, 3 tum högt, 2 tum brett nedtill och en tum brett upptill, en slags stympad kon av bröd alltså, eller möjligen en pyramid. Denna steker man ock (lätt får man anta) och placerar den på ett fat. Medan duvorna stektes har man gjort en "legymfilad", som i sin "macedonska" form, den enda som återges med recept i boken, är någon slags grönsaksstuvning med grädde och äggulor, på morötter, blomkål och turkiska bönor (som jag har för mig är vanlgia gröna bönor). På bilden ser grönsakerna inte direkt ut att vara dränkta i stuvning, så möjligen finns det "filad" som inte är stuvning. Det skulle också göra hela verksamheten mindre kladdig; eftersom man som ni ser ska placera grönsakerna på brödstycket.

Först ställer man en duva på var sida av brödet (vilket är det som får mig att anta att det är en stympad pyramid snarare än en stympad kon) och sedan fyller man mellanrummen mellan duvorna med legymer. Överst på pyramiden placeras en pastej som man fyller med turkiska bönor. Slutligen överöses fåglarna, men inte grönsakerna, med bechamelsås och det serveras med en skål av samma sås bredvid.

Ett par av Annaas äldre, sedan länge döda, släktingar var skadedjursavskjutare i Uddevalla och serverade ibland duva. Detta kanske hade varit något för dem.

Kommentarer
Postat av: Älvan

Åh, gammeldags matlagning och hushållstips är ju ljuvligt. Antar att du redan har noterat den fantastiska serien "Victorian Kitchen"? Den innehåller mer av samma vara.



2012-01-22 @ 11:11:58
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Evis

Jag känner till den, men har inte sett den. Vet inte riktigt om ordet ljuvligt är det som jag skulle använda om många av anrättningarna i den här boken, men det kan ju vara kopparsticken.

2012-01-22 @ 11:18:03
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Natasha

http://www.bostream.nu/escodobe/img42.gif



Jag har visserligen haft en get. Getter är roliga djur. Men det är möjligt att egyptiska getter är ovanligt timida, för min erfarenhet är att det som utmärker getter är att de definitivt inte vill vara till lags. Snarare tvärtom. "Lägga ned på en kudde" Lilla bä, som diats av Mamma bä (till vänster på bilden) orsakade tony en rejäl hjärnskakning vid ett liknande scenario... Tony var tämligen tjockskallig så vad en get kunnat göra med ett spädbarn oroar mig något.

2012-01-22 @ 12:01:08
Postat av: Evis

Ja, som Annaa skrev så står det väldigt lite om getdressyr i boken :)

2012-01-22 @ 12:07:33
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Älvan

Jag menade mer att det är trevligt att läsa om än att det är trevligt att äta gammeldags mat...

2012-01-22 @ 20:57:32
URL: http://aelvan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0