Nya byxor, föreläsning och shopping

Idag var första föreläsningen på ena delkursen i den nya kursen i Mode- och klädhistoria som Göteborgs Universitet har ihop med Textilhögskolan i Borås. Och det vara jag som skulle hålla den. Egentligen var jag nog inte frisk nog, men personer som kan hålla en bra tretimmars översikt över 1900-talet mode växer inte på träd, så i slutänden bestämde jag mig för att försöka i alla fall och det gick faktiskt riktigt bra. Det är alltid trevligt att träffa Åsa, som är kursanvarig och som jag haft kurs ihop med av och till i ett decennium eller så.

Jag var dock rätt matt när jag var klar och skaffade därför indisk hämtmat och for hem till vännen Monika och BäbisRoger. Där åt vi (Roger åt oftast) och drack te och pratade liv och bäbisar och sådant (Roger sa ingenting).

Efter några timmar av detta begav jag mig ut i regnet igen (det regnade precis hela dagen, i Göteborg regnade det en skur på fem minuter klockan två - inte rättvist) och promenerade till Affär'n, som är en billig tygaffär i ett industriområde någon kilometer bort. Där hittade jag inget, men däremot gjorde jag många inköp bland Furulunds Tygers reahyllor, bland annat buteljgrön sammet med beige kritstrecksränder, en buteljgrön helyllestuv, en bit butelgrön och svart hundtandsmönstrad viskos, som ska bli en blus, brun viskos med blå blommor till en klänning och ett grå- och vinrödmönstrat tyg som nog mest var bomull till en klänning till. Bilder kommer imorgon.

Byxorna då? Jo, igår fick jag hem ett par byxor som jag beställt från Vivien of Holloway när hon hade tillfällig rea på desamma. Och de passade perfekt. Detta är första gången det har hänt mig med konfektion. Jag behövde lägg aupp benen, eftersom jag har korta ben, men de satt perfekt i midjan och över höfterna och var tillräckligt långa i grenen!! Och när de nu passade och var så fina (tycker jag) så vilel jag förstås ha dem på mig, så för första gången på väldigt länge hade jag byxor på mig när jag skulle arbeta.


Blusen har jag ju sytt själv, fågelbroschen i plast köpte jag idag på Furulunds för en tia. och jag ser hemsk ut i håret efter en heldag i regna och blåst.

Kommentarer
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Man får ju inte glömma bort hur praktiskt det är med byxor ibland - och hur våra förgångare faktiskt slagits för vår rätt att få bära dem. Tur att det finns snygga sådana då!



Det där med Furulunds tyger upprör mig däremot bara. De hade en jättebra postorder förut men nu är det endast butik som gäller. Trist.

2011-09-13 @ 22:23:30
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Evis

Jag vet, jag brukade också beställa därifrån. Men reafynden hittade man även då bara i butiken.

2011-09-13 @ 22:27:28
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Ullah

Jag har nästan glömt bort byxanvändandet! Men när det blir kallare kommer jag absolut börja igen.

2011-09-13 @ 23:29:54
Postat av: Isis

Väldigt snygga! Jag köpte ett par från Heyday med liknande modell som jag är väldigt nöjd med, förutom att jag måste lägga upp dem.

2011-09-14 @ 09:53:47
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Postat av: Evis

Jag har funderat länge på Heyday också, men nu när det var rea och allt

2011-09-14 @ 10:10:53
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Hillalilla

Älskar furulunds. Efter att ha letat i hela gbg efter ett grönt sidentyg till min brudklänning så åkte vi till skroten som inte heller hade. Och efter det vidare till furulunds som hade så många vackra nyanser att jag hade svårt att välja.

2011-09-14 @ 11:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0