En medelålders vältrimmad skönhet

Ja inte jag alltså - där är nog bara medelålders som stämmer. Jag talar om den här damen: Fröken Husqvarna 2000 anno 1963.


I fin väska:


Se bara den fina hållaren till pedalen och lådan med sybehör där bak och fickan till bordet som fortfarande är hel:



Fler bilder på pedal, instruktionsbok, sybehörsask och maskinens baksida:

Den här maskinen har jag fått av/efter min pappa. När vi var där i julas så pratade vi (förstås) om symaskiner (och tyg och sömnad) och jag berättade hur mycket jag saknade min gamla Husqvarna 2000 från 1974 och tillsammans talade vi om hur bra de är. Då visade det sig att han hade en som han hade köpt på loppis och renoverat och eftersom han inte ansåg att han behövde mer än två symaskiner så sa han att jag skulle få den.

Idén var att han skulle ta med den när när han kom till Göteborg nästa gång, men som ni (kanske) vet så dog han helt oväntat den 7e mars, så det blev aldrig av. Jag kan ju inte bära med mig en symaskin som väger så mycket som en Husqvarna i metall på tåget så tills vidare fick den stå hos min mor, dit min bror körde den. När hon och hennes kille kom ner för Majas födelsedag förra veckan hade de så den med sig.

Jag har inte provat henne än, bara beundrat hennes skönhet och förundrats över att alla tillbehör och instruktionsbok finns med.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Mycket vacker sak! Även om vi i min familj hade en mycket djup Singer-tradition. På båda de sömnadsutbildningar jag gått så var jag den enda som satt och sydde på Singer och som när vi erbjöds köpa rabatterat köpte just en Singer. Hösten 1969. Bytte 30 år senare in den mot en i stort sett oanvändbar Brother-maskin. Borde ha kostat på reparation i stället.

2011-05-18 @ 13:05:00
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Jag är själv Huskvarna-frälst och det värmer i hjärtat att se ett så välskött och omsorgsfullt renoverat exemplar.

2011-05-18 @ 22:17:55
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Rutan

Jag har en exakt likadan! Med tillbehör och bok och allt. Den tillhörde min svärmor och vi lånade den på obestämd tid och så råkade den bli min vid skilsmässan. Tyvärr är det inte jordad kontakt, så det har inte blivit av att fixa det sedan jag flyttade hit där jag bor nu, med bara jordade väggkontakter. En annan nackdel är att den är så förbaskat tung.

2011-05-22 @ 22:34:29
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Evis

Den väger ju ett ton minst!

2011-05-24 @ 12:23:10
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0