Jag har minsann köpt symönster

Den vane läsaren av denna blogg vet säkert att jag i princip aldrig använder mig av komersiella mönster i min sömnad, annat än som inspiration. Jag har några gamla mönster som jag har köpt genom åren och som sen har anpassats till mig och också några sk vintagemönster från 40-80-tal som jag oftast köpt begagnade för att jag ville ha ett bra mönster på en speciell typ av skärning eller så. Visserligen får man ju ändå göra om dem sen, för att få dem att passa, men ibland är det bra att ha mönster att utgå ifrån.
Så att jag igår kväll köpte inte mindre än fem nya mönster från McCall/Vogue Patterns hemsida är inget mindre än en (liten) sensation. Det var en av mina internetkompisar i Frankrike som länkade till det här mönstret av Chado Ralph Rucci.


Och jag kunde bara inte motstå det. I alla fall inte för strax under 4 dollar nu när dollarn är så låg. Frakt från USA är däremot inte alltid billigt så när jag ändå köpte mönster från USA passade jag på att beställa några av deras återutgivna äldre mönster. Nämligen de här: Hattar, en 30-talsdräkt, en kappklänning från 50-talet och slutligen en 40-talsklänning. Vi får väl se hur dessa rynkor och draperingar tar sig ut på min rätt stora kropp, men för 30 spänn kan det vara värt att chansa.

Frakten gick  på mer än mönstren och alltihop stannade på strax under 300 spänn, vilekt inte är så illa för fem symönster.

Kommentarer
Postat av: Marthe Glad

Oi, så lekkert!

2011-03-30 @ 16:56:28
URL: http://snusmumriken.wordpress.com
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Ett mycket bra pris för hela fem mönster. Den där 30-talsdräkten har jag suktat lite efter själv, men jag har redan en låååång "ska sy-lista" (t.ex. ska jag ju sy en brudklänning till mig själv till sommaren) och tyvärr väldigt begränsat med tid så det har inte blivit av.

2011-03-30 @ 16:56:45
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Sara

Haha, jag har mönstret på 40-talsklänningen. Vi kanske har mer lika smak än vi tror.

2011-03-30 @ 23:08:11
Postat av: Eva

Å så snygga modeller! När man ser de gamla mönstren kan man inte låta bli att förundras över vilka fruktansvärt smala midjor de ritade på modellbilderna! Kan inte ha varit roligt att leva upp till - man kan lätt konstatera att konstiga kroppsideal har funnits i alla tider!

Till något annat - behövde du betala tull för mönstren? Jag har dragit mig för att beställa saker från USA eftersom jag antog att tullen fördyrar varan en hel del.

2011-03-31 @ 08:26:52
URL: http://juliannies.blogspot.com/
Postat av: Evis

Det vet jag inte än - tullen kommer alltid som en överraskning :(

2011-03-31 @ 09:21:59
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0