Hushållstips! Vad göra med tio meter skrynkligt linne?

Eftersom det är så hemskt poppis med husmorstips i bloggar nuförtiden tänkte även jag ge mig in i detta område. Förhoppningsvis kommer jag inte att tipsa om saker som även en idiot kunde komma på själv, men å andra sidan så kan det ju vara så att saker som är fruktansvärt självklara tog en evighet för mig att komma på och andra kanske inte har kommit på dem än.

Jag kommer heller inte, likt de flesta husmorsbloggarna, att dissa min föräldrageneration - och inte beroende på att mina föräldrar tillhör husmorsbloggarnas mor- och farmödrars generatiod; de som lyfts upp och hyllas. Mina föräldrar var (är) födda på 40-talet, vilket jag misstänker att husmorsbloggarnas föräldrar i de alalra flesta fall också är. Men jag är historiker och vägrar skriva under på en skev bild av hur de kvinnliga 40-talisterna och 50-talisterna inte kan något om hushållsskötsel och i princip förstörde samhället genom att arbeta och ha sina barn på dagis. Det blir också lite konstigt när det faktiskt var så att 70-talet, dvs när våra föräldrar hade haft eget hushåll ett tag, i mycket var en period när man t ex satsade på att laga mat från grunden i kontrast till den glädje med vilken 50-talets husmödrar hälsade halvfabrikaten. Jag ska förstås inte tjata om historia i mina hushållstips, men det där är något som retar mig. Annars läser jag gärna husmorsbloggar för inspiration, även om jag ju inte lär mig speciellt mycket nytt.

Och jag tänker verkligen inte, utom i denna inledning kalla dem husmorstips! Om det är något vi inte behöver så är det en romantisering av att mor är i hemmet och far arbetar för att sedan komma hem och bli servad med mat, pipa, tidning och tofflor! Tipsen är lika användbara för män och en del av dem kommer dessutom från min far. Hushållstips heter det alltså. Och ska vi vara ärliga finns det viss risk att det mer skulle kunna beskrivas som textiltips ;)

Nå, efter denna jättelånga inledning så var det dags för det första tipset. Som ärligt talat nog mest är till glädje för folk som syr historiska dräkter, eftersom jag inte vet några andra människor som köper en tio-femton meter tunt linne på en gång (och gör av med det på ett år eller två). Linne ska ju krympas innan man syr av det, så man häver glatt in sina tio meter linne i tvättmaskinen med tvättmedel och sätter den på 60 grader, eftersom det troligen är den temperaturen som du kommer att tvätta de färdiga plaggen i. Ingen förtvätt, den behövs nästan aldrig och naturligtvis inte med rent tyg som bara ska krympas och tvättas rent från appretur. Sen är det bra om man är två och sträcker tyget innan man hänger upp det på tork. Linne ska aldrig torktumlas! Det förstör fibrerna permanent och tyget förlorar sin glans och den "stelhet" som karaktäriserar linne. När det är nästan torrt kommer då själva tipset: Istället för att stryka det slätt (man vill ju ha slätt tyg när man ska klippa ut kläder), något som kan driva en till att dricka och/eller frustrerade utbrott när det handlar om den mängden tyg, så manglar man det - en mangel har funnits i alla tvättstugor jag har haft tillgång till de senaste tjugo åren. Visserligen får man då ett eller två, beroende på hur man behöver vika tyget beroende på mangelns och tygets bredd, två längsgående skarpa veck, men hur mycket lättare är det inte att stryka två veck platta än att stryka allt detta tyg? Som dessutom inte blir lika slätt med strykjärn som med mangel?

Med så mycket tyg får du förmodligen inte in allt på en gång i mangeln utan måste magla det från två olika håll, men det är ju inte astrofysik direkt. även här är det bra att vara två så att en sträcker i linnet och en styr lite där det går in i mangeln. Sen hänger man det så ett det blir helt torrt innan man lägger in det i tygskåpet.

Det här kanske alla redan hade kommit på, men mig slog det inte förrän för ett par år sen, att man kunde mangla annat än lakan och handdukar och sådant.

Kommentarer
Postat av: Linda Zwamp

Åh, jag som blev alldeles till mig av lycka att få veta hur man gör. Det händer ju att man kommer hem med några (läs massor) med meter av linne, MEN har ingen mangel.

Att mangla linne är annars det självklara :)

2011-03-30 @ 10:37:18
Postat av: Evis

Du får lämna det västgötska bondlandet och flytta till lägenhet igen ;)

2011-03-30 @ 10:43:12
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Natasha

Oj, tack för tipset om att inte torktumla linne. Jag har nog flera av min mors linnedukar på mitt samvete.

2011-03-30 @ 10:52:38
Postat av: Natasha

Oj, tack för tipset om att inte torktumla linne. Jag har nog flera av min mors linnedukar på mitt samvete.

2011-03-30 @ 10:55:27
Postat av: Älvan

Sjysst! Har ärligt talat aldrig tänkt tanken att mangla det :) Betyder det att jag måste köpa massor av linne nu så jag hinner krympa och mangla innan jag flyttar till hus?



För övrigt finns det en poäng med att ha åtminstone ett längsgående (trådrakt) veck när man klipper ut, förutsatt att man klipper ut på dubbelvikt tyg.

2011-03-30 @ 11:41:35
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Erika

Känner mig lite dum nu, mangla linne för sömnad har aldrig slagit mig! Men det är ju självklart när jag nu fått det påpekat för mig. Även om det nog mest är till historiska kläder man köper så mycket linne (hur lyckas jag ha minst 15 m vitt linne i tygskåpet? Varför?) så vore det ju klart användbart även till kortare tygbitar på 2-3 m.

Förresten, torktumlare undviker jag såklart, men torkskåp? Har inte vågat stoppa in linne där, är det smart eller överdrivet försiktigt?

2011-03-30 @ 11:44:59
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Evis

Torkskåp har i alla fall för mig inte orsakat någon skada - vi har tyvärr inget torkrum i vårt hus.

2011-03-30 @ 12:01:09
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Evis

Älvan: Svar ja! Eller skaffa en mangel till huset ;)

2011-03-30 @ 13:18:32
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Bra rutet Evis!



Angående torkskåp: De kan bli väldigt heta! Men de flesta går ju att ställa in på en lägre temperatur och då är det ingen fara. Om de däremot bara har ett läge skulle jag nog avstå från att hänga in linnet.



2011-03-30 @ 15:31:40
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Olivia

ja, det är ju så bökigt när man skrynklat till en stor linnebit.. har gjort det flertalet gånger och blivit vansinnig när man sen skulle stryka det... mangel är ju jättesmart, måste komma ihåg att skaffa det sen när vi har hittat det däringa huset vi letat efter så länge. mangel i vart hem...



på tal om mangel, berättade mamma en hemsk historia om en gammal stenmangel. hennes kompis mamma (under slutet av 50-talet) skulle mangla, glömde av sig och höll i tygstycket för länge, och kom i kläm med armen...huvaligen! hon satt fast i flera timmar och fick rejäla klämskador, men armen gick att rädda...men fy fasiken. hon måste varit rejält chockad när de väl hittade henne.... men där lär man sig att aldrig stoppa in armarna i manglar. såg kvinnan på "bygglov" göra precis så, det var så vi kom att prata om det...

2011-03-30 @ 17:11:49
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Annaa: Du som faktiskt kan saker om hushåll får gärna lägga in egna, du vet ju hur man gör!

2011-03-30 @ 17:53:07
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ska bli! Kanske. Jag har börjat med att länka från min blogg till detta inlägg. Samt att skriva lite om kvinnors stolthet.

2011-03-30 @ 18:08:01
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: BMP

Apropå husmorstips kom jag på några saker som jag fick lära mig om linne under min uppväxt och fortfarande praktiserar, nämligen att låta det torka plant på vaxduk. Sedan kan man antingen ta det innan det torkat helt, eller återfukta det, och mangla det. Då blir dukar och servetter mycket blanka och fina. Och så det där som jag också fick lära mig; att dukar viks tre gånger innan mangling udda årtal, och fyra gånger jämna årtal - så inte vecken bryts...

2011-03-31 @ 11:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0