Mexikoinspirerat

Framför allt det amerikanska modet, men vi såg även ekon av det i Europa, var under 1940-talet inspirerat av vad man uppfattade som typisk mexikansk eller latinamerikansk stil: vida kjolar med banddekor och/eller applikationer och broderade blusar. Allt det här kommer ju tillbaka under 70-talet fast i en annan form. Det har dessutom under många decennier varit två av grundkomponenterna i min garderob, dock mera i 70-talets hippieform än 40-talets folklorism. Igår sydde jag dock en kjol som passar den stilen som hand i handske med sina gansband i glada färger.
Blusen är från Haléns.



Kommentarer
Postat av: Annika

Wow, du är verkligen kreativ. :) Jättesnyggt! Har kollat runt lite i din blogg. Är jätte imponerad av alla klänningar du har sytt! :) Ha det bra! kram

2011-07-20 @ 14:49:42
URL: http://gabulfota.blogg.se/
Postat av: Lotta K

Verkligen extremt intressant med dina klädhistoriska kommentarer. De förklarar alltid något jag sett men inte begripit. Ja alltså så länge det handlar om 1900-talet, längre tillbaka vet jag ju inget utan lär mig bara. Också en bra tankeställare att det var 30 år mellan 1940 och 1970, liksom det var 30 år mellan 1980 och 2010. Jag menar när man ser exakt samma linjer och plagg komma tillbaka, och tycker det är för tidigt...

2011-07-20 @ 20:36:52
URL: http://charlottakratz.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0