Dagens klädsel - och klänning

Jag "råkade" visst sy en klänning till igår (och lite idag): Butterick 5209 från 1947. Med undantag av att jag gav den lite mer vidd över bysten följde jag mönstret precis och det gick ju faktiskt rätt så bra. Dock kommer jag nästa gång jag använder mönstret att göra bystdelen längre för att ge mer plats till brösten - som det är nu går sömmen som ska vara under brösten på undersidan av dem - samt ta in den i nacken och ryggen, eftersom jag inte har så breda axlar. Men den funkar: den är bekväm och klädsam och jag älskar den redan.

Och hatten matchar - bara en sån sak!


En sak med både det här mönstret och det förra som jag använde är att det är uppenbart att de är konstruerade för att man ska slippa sy för hand i så stor usträckning som möjligt. Därför är  till exempel liven helfodrade i samma tyg som klänningen, något som jag aldrig skulle ha gjort annars. I den här modellen hade jag haft dubbelt tyg i midjepartiet samt infodringar i ärm och urringning, men inte gjort livet i dubbelt tyg. Om man följer deras instruktioner blir å andra sidan mängden handsömand väldigt liten. Om man nu inte gillar att sy för hand, vilket jag gör. Kjolen på den här fållades till exempel til VM-finalen igår.

Kommentarer
Postat av: Olivia

GÖRSNYGG!!! Får verkligen syfrossa när jag ser den. Har inte sytt på några dar nu, men jag inser ju att får skärpa mig och få nått färdigt snart..så mkt som kommer ivägen bara...Bah, jäkla 24-timmarsdygn... ;)

2011-07-18 @ 19:38:49
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Dags att sy!

Jag känner att jag måste sy något mer nu. Läskigt fast härligt.

2011-07-18 @ 19:58:12
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Ullah

Jag är fascinerad av er lust att sy - själv blir jag gladast om jag slipper!

2011-07-18 @ 23:39:15
Postat av: Monika

Den har jag också gjort, i röd linneblandning! Använd på Tip, på bröllop och på fest hos dig. En favorit som naturligtvis är för liten nu.

2011-07-19 @ 08:05:10
Postat av: Evis

Hamnade dina sömmar under bysten? Du som är mer normalbyggd menar jag.

2011-07-19 @ 10:49:09
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0