En snabb 40-talsfix

En sak som man sällan ser i samband med folk som klär sig i retrostil är de hårnät som ändå var förhållandevis vanlig under framför allt krigsåren. Det beror väl dels på att det är fler som klär sig i 50-talsstil än vad det är som klär sig i 40-talsstil, dels på att de flesta inte är beredda att till den milda grad klä sig i enlighet med en äldre tids mode utan mer klär sig lite "lagom" retro (undantaget i båda fallen är i Sverige Miriam Parkman, som verkligen går in för att återskapa en historisk stil).

Och jag förstår varför - just frisyrer och hattar är sådana områden där vi gärna vill behålla en samtida stil; något som även kan ses i filmer som utspelas i en historisk miljö: sminkning och hår är (nästan) alltid i enlighet med modeideal från filmens egen tid. Vi är heller inte vana vid huvudbonader och känner oss ofta konstiga och konstlade i dem. För mig som varit med i en förening där vi klär ut oss i medeltida kläder sen 1993 har alla de hämningar och hang-ups man kan ha om huvudbonader och för den delen om att se konstig ut för länge sen slipats bort - är det historiskt korrekt är det snyggt och inget att skämmas för. Eller nå't sånt.

Så i och med att fyra hårnät kom med posten idag från USA, från den här säljaren på eBay kan jag nu även när jag inte orkar rulla håret få till en acceptabel 40-talsstil. Om jag vill. Vännen Monika stickar sina egna, men dit har jag inte kommit än. De är i rayon och man kan välja andra färger än vad som ses i länken ovan, vilket jag som synes gjorde: gräddvitt och svart verkade tråkigt så jag valde grönt och klarrött.

På bilden har jag inte gjort något med håret, jag hade i ett hårspänne tidigare för att hålla den utväxande luggen på plats och så drog jag bara på hårnätet. Och det blev så fint :)

Ska jag göra det på riktigt kommer jag förstås att ha rullar vid öronen, men jag blev så entusiastisk att jag var tvungen att visa en bild.


Kommentarer
Postat av: Älvan

De där färgerna är fantastiska på dig!

2011-01-26 @ 18:07:40
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Sara

Faktiskt väldigt trevligt med matchade kofta.

2011-01-26 @ 18:50:29
Postat av: Ina

Du har nog rätt i det där med att hattar och frisyrer, att det känns lite främmande när de blir för långt från det samtida. Jag kan klä mig nästan hur som helst, men om frisyren eller huvudbonaden blir "för mycket" känner jag mig mest bara utklädd eller konstig. Dels kan det visserligen också bero på att min stil ändå är lite blandad och inte speciellt renodlad något-speciellt-årtionde och därför känns vissa radikala saker lite för radikala. Annars har jag inte så mycket emot att sticka ut, i Finland är folk också ganska vana med att vissa alltid klär sig konstigt (vare sig det är snyggt eller inte), den s.k. H&M uniformen har börjat dyka upp först på senare tid.

2011-01-27 @ 07:09:45
URL: http://goodrockinbaby.blogspot.com/
Postat av: Nina

Här nämner du min hjärtefråga! På jobbet skrattar de runt fikabordet när jag går igång igen och igen, varje gång jag sett en historisk film eller teveserie. Oavsett tidsperiod har den kvinnliga huvudpersonen långt utsläppt lockigt hår!!! Antikens Rom, medeltida Sverige, Tudortid, franskt 1700-tal, alla har långt utsläppt lockigt hår. Jag blir galen!!! (Okej, det finns ett och annat undantag, men det är en regel med få undantag.)



Jag är så imponerad av dig, som inte bara använder de självklara medeltida huvudbonaderna utan även de varierade 1900-talsfrisyrerna.

2011-01-27 @ 08:11:52
Postat av: /Mylla

hittade denna, och önskar än en gång att man bodde längre sderut.. Kolla in den gröna 30talsklänningen en bit ner!

2011-01-28 @ 16:49:49
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: /Mylla

glömde ju länken...



http://vintageblomster.blogspot.com/search/label/Hair-do%27s

2011-01-29 @ 01:38:04
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0