Dagens inköp

Idag har jag alltså varit på Bok&Biblioteksmässan här i Göteborg. Först sände vi Alltinget från mässan - det är alltid lite nervöst att sända inför publik - och sen gick jag mycket systematiskt igenom hela mässan, precis som jag brukar göra. Och köpte böcker, som vanligt inte från vanliga bokhandlar utan från arkiv och  en del mindre förlag.

Efter det gick jag upp på övre plan och Internationella Torget där jag såg Annaa vara moderator vid ett seminarium om miljömål och politik och vår konsumtions påverkan i resten av världen. Miljöförbundet Jordens Vänner har nämligen just idag släppt en bra och viktig rapport om detta.

Sen lullade jag hem med mina över tio kilo böcker - bra papperskvalitet väger. Här kan man se dagens inköp:



Kung Fotboll, Torbjörn Anderssons avhandling i historia har jag förvisso redan läst, men det är ändå en bok som man även bör äga.

Vasatidens samhälle. En vägledning till arkiven 1520-1620 i Riksarkivet av Jan Brunius visste jag inte ens att den fanns - men så var det och jag måste bara äga den.

"Det måste ju vara någon ordning på torpet!" Svenska personnamnsregler i ett historiskt perspektiv av Sonja Entzenberg verkar ju jättespännande och kostade bara en femtilapp i Dialekt-, Ortnamns och Folkminnesarkivets monter.

Där hittade jag också min radiokollega Eva Knuts avhandling om bröllop för samma facila pris.

En bok om Göteborgs alla biografer, skriven av Göran Bjelkendal och utgiven av Landsarkivet i Göteborg kan man ju inte låta bli att köpa.

Liksom en liten intressant bok om Elisabeth Vasa, som levde på 1500-talet, och hennes böcker, skriven av Otfried Czaika, som är forskare på Kungliga Biblioteket.

Slutligen fyllde jag i tipsfrågorna hos Svenska Fornskriftsällskapet och eftersom jag redan hade Erikskrönikan, som var priset, i två olika utgåvor fick jag välja något annat - vilket blev Kalmar stads tänkebok i två delar (text respektive register).

Jag var väldigt sugen på att köpa boken Stationshus. Järnvägsarkitektur i Sverige av Gunilla Linde Bjur, men den var jättetjock och jag kunde bara inte bära en bok till - inte ens en pamflett hade gått. Och man kan ju köpa den på nätet också.

Kommentarer
Postat av: Älvan

Vilken av böckerna är det som har Jan Berglin-serien på framsidan? Han är något av en husgud härhemma :)

2010-09-23 @ 20:49:22
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Evis

Den om personnamnsregler.

2010-09-23 @ 20:55:53
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Älvan

Misstänkte det.

2010-09-23 @ 21:12:20
URL: http://aelvan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0