Kafferep

Idag hade jag kafferep med ett hyfsat stort antal deltagare - tolv stora och fem små. Alla fick förstås itne rum runt vårt köksbord, så vi hade delat upp det på två vuxenbord - ett i köket och ett i vardagsrummet och ett bord i Majas rum för de små, om de ville vara där. Utom Alexander som för ordningens och husfridens skull placerades i sin barnstol så att han i alla fall var still en liten stund.

Här har vi lagt ut kakor på tre fat - ett för vardera bordet. Jag önskar mig ett kakfat på fot, gärna i flera våningar.



Det dukade köksbordet, så kan ni också se mina vansinnigt kitschiga koppar som jag ärvt av min mormor. Sextiotal gissar jag, men jag är inte säker. Omatchade med servetterna.



Och på kafferep har man förstås klänningen med kaffemotiv på dekorationsbanden. Och värdinneförkläde i nylon. Maja har finförkläde i tunn bomullsbatist och en klänning som jag sydde till en av hennes systrar för nio år sen.

Kakorna som bjöds var: nötkakor, bondkakor, strassburgare (två varianter), kolasnitt, havrekakor, choklad- och nötkakor från Nalle Puhs kokbok (önskat av Maja) och rågkakor. Dessutom hade min syster med sig hallongrottor och vännen Gunilla hade med sig pastelliga cupcakes som barnen åt.

Nej, det blev ingen middag idag. Eller: det blev det, men på den traditionella tidpunkten mitt på dagen, innan kafferepet.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Du hade platsat väldigt bra i ett reportage i radion härom veckan. Det handlade om nyförhärligandet av hemmafrurollen... Häpp!

2010-10-25 @ 12:24:47
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Japp. Här förhärligas - jag bakar och bloggar och funderar över könskonstruktion och maken städar.

2010-10-25 @ 14:18:07
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Åh, det är ju nästan lika underbart som hemma hos Underbara Clara. Snott din idé om att visa hur man syr en cirkelkjol har hon gjort också!



Var nån kvinnoforskare som dräpte av förhärligandet av den fantastiska feministen och hemmapysslaren UC; hon menade att det går an för henne att förhärliga hemmafrutillvaron, hon försörjer sig ju på den genom bloggen och de uppdrag hon fått via den, men den nischen har hon ju så att säga täckt in, så det går inte för andra att ta efter, de måste hitta andra sätt att försörja sig som "hemmafruar".

2010-10-25 @ 16:10:46
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Vist är det så - jag brukar reta mig rätt hårt på Underbara Clara. Kanske för att hon inte skulle behöva vara så aningslös och korkade, för hon har ju en hel del vettiga åsikter också.

Påminner förresten om hon arkeologen som gjorde de där programmen på tv där de grävde ut 1900-talslämningar och som sen skulle hålla föredrag för oss andra humanister om hur vi kunde bli en säljande produkt på samma sätt som hon - problemet var väl kanske dels att hon fyllt just den nischen, dels att vi inte var fd fotomodeller, något som var en viktig del av hennes jobbframgång.

2010-10-25 @ 16:30:38
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Evis

Jag tror förresten aldrig jag visade hur man syr en cirkelkjol - det kan väl alla lista ut, däremot gjorde jag ju ett snävt kjolmönster från toile och det tror jag faktiskt inte att Underbara Clara kan.



Åh - jag retar mig så på hennes förnumstigt självgoda "miljömedvetenhet" när de bosätter sig två personer i ett stort hus som kräver massor av energi för att värma upp och börjar bilpendla in till stan.

2010-10-25 @ 16:32:48
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åhh kafferepen är verkligen tillbaka nu. =)

Föresten, vad tycker du om min blogg? Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-10-25 @ 20:14:51
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jo men visst visade du just hur man gör en cirkelkjol! Jag kände ju igen hennes formuleringar hur man fäster tyget mot linningen. Hon hade en rolig kommentar; ju större hål upptill desto vippigare kjol. Häpp! Ju större hål upptill desto större risk att kjolen ramlar av dig!



Hon har fått flera priser typ bästa gröna bloggen. Trams! Men det var jätteroligt hur de entusiastiska programledarna blev tagna på sängen av den där forskarens kommentarer. För hon är ju som sagt så underbar!

2010-10-26 @ 01:14:22
Postat av: Evis

Just det ja - Valerias kjol, den hade jag glömt.

2010-10-26 @ 09:00:15
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0