Om samma kläder två dagar och om att inte tvätta i onödan

För ovanlighetens skull har jag exakt samma kläder två dagar i rad. Fast det vet ju inte ni eftersom jag gjorde radio igår och sen var hos kompisar och därför inte tillbringade så mycket tid framför datorn och ingen alls på bloggen. Det är ett sätt som bloggen direkt har påverkat mig på: att jag i prinicp aldrig har exakt samma kläder två dagar i rad (om jag går ut ur lägenheten). Det blir ju tråkigt att titta på och i synnerhet nu när jag skriver så lite mer allmänt innehåll så vill jag i alla fall ha lite variation på bilderna av dagens klädsel.

Detta betyder dock inte att jag på ett helt miljövidrigt sätt bara använder kläderna en gång och sedan tvättar dem - tvättar gör jag när det blir smutsigt! Men man kan ju byta ut bara ett eller två plagg och eftersom mina kjolar oftast är i ylle eller ylleblandning behöver de bara vädras för att bli fräscha igen och tvättas mer sällan, detsamma gäller oftast koftorna, där man ju också har ett plagg under som skyddar mot lukt och smuts från kroppen. Det viktiga är att vädra när det behövs och att inte låta plaggen bli liggande i en hög utan hänga upp dem i garderoben igen. Förutom miljövinsten av mindre energiåtgpång och mindre använt tvättmedel så håller kläderna också mycket längre om man inte tvättar dem i onödan. Och det tycker jag är tur, eftersom jag gillar mina kläder.



Jumpern är ny, på rea för en femtilapp på H&M, kjolen sydde jag för fyra år sen, strumpbyxorna ett par år gamla.


Just nu spelas: The Jesus and Mary Chian: "Black" från Munki



Kommentarer
Postat av: Annaa M

Funderar på om jag skulle skriva ut det där inlägget och lägga i min grannes brevlåda. Jag tror hon tvättar allt hon har på sig varje kväll. Vädring är glömt och underskattat. Men man får se upp också, hängde ut några av Mellans kläder över balkongstolarna dagen innan hon skulle åka tillbaka. Och missade snöfallet med ett par timmar... Som tur var så var det jag som upptäckte det hela. Men ingen skada skedd, allt hann torka i tid och luktade rent när det packades ned.

2010-01-17 @ 15:32:40
URL: http://annaama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0