En ny blå klänning

Jag hade egentligen inget direkt behov av en ny klänning (milt sagt) men två saker gjorde att jag ändå sydde en: Jag hade ju köpt en ny symaskin och ville prova den och jag får inte sitta framför datorn längre stunder och behövde göra något som inte frestar på axlarna och nacken på samma sätt. Nu är väl inte sömnad idealiskt, men om man gör det i mycket korta perioder så är det inte så farligt. Och något måste jag ju göra. I synnerhet som det gör ganska ont att hålla i böcker när jag läser och man inte kan se på film hela tiden.

För att det skulle bli roligt ändrade jag lite i mina mönster och gjorde ett med både ett litet bystveck i sidan, ett längre insnitt från axeln och två veck vid midjan på var sida fram. Det är roligt att försöka få till olika sätt att forma ett liv runt bysten när man har 22 cm skillnad mellan byst och midja. jag gillar den sortens problemlösning; det skulle inte alls vara lika roligt om någon annan hade provat in ett perfekt mönster på mig. Enklare, men inte lika intellektuellt stimulerande. Kjolen har åtta våder och det är klart att det ger ett annat fall än om jag hade gjort den i fyra eller två våder även om vidden är densamma. Med den nya maskinens smidigare trestegs-sick-sack kan jag också stå ut med att sick-sacka så många delar. Tyget är viscose som vännen Monika köpte på Furulunds i Borås och som är så tunt att man bör använda trestegs-sick-sacken.


Den har också min första krage av typen sjömanskrage. Som ni kan se så vågar den sig lite, men det är faktiskt avsiktligt eftersom jag inte ville ha det stela utseendet som det hade blivit till och med med ett tunt mellanlägg. Kragen (och ärmsluten) är kantade med band som jag köpte på Nossebro marknad i somras.


 


Just nu spelas: The Andrews Sisters: "Sleigh Ride"


Kommentarer
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Snyggt!!



Men nu blev jag riktigt sugen på att sy något sjömansinspirerat till mig själv!

2010-12-16 @ 15:43:26
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Älvan

Så fint!

2010-12-16 @ 16:47:05
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Monika

Hur fint som helst!

2010-12-17 @ 16:18:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0