Nu blir det lite tyst en dag - och tyskt

Idag ska jag nämligen på medeltidsfest ute i Härryda. Jag ska anv'nda en klänning jag inte använt sen 2001 (ett tag var den för liten) och har gjort ny huvudbonad, vilket faktiskt inkluderade att jag vävde ett band med fransar igår till "Cry-Baby". Mna gör alltså så att när man lägger in inslaget lägger man också i en eller flera lösa trådar varje gång. Så här ser den ut, och man hänger den i nacken; populärt i Tyskland under andra hälften av 1400-talet.



Garnet är silke färgat med krapp (det orange) och lökskal (det gula i bandet).

Tysk bild från 1479:



Jag har köpt löshår och gjort en fläta av också, för mitt hår är ju inte så långt längre. I vilket fall får ni förhoppningsvis något foto på mig imorgon.

Kommentarer
Postat av: lena

hehe, nu får du bara ge din man sådana tvåfärgade strumpbyxor. fanns inte dem på hm ett tag??? =)

2009-03-14 @ 13:54:29
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Annabanan

Spännande! Jag hoppas på bilder sen då.

2009-03-14 @ 17:15:48
URL: http://annabanan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0