Luktar värre än kattlådan

På grund av en ymnigare förekomst av silvriga hårstrån än tidigare har jag börjat tona håret lite oftare, sådär med en och en halv månads mellanrum. Nu var det dags och jag har lite djärvt tagit steget från mellanbrun till mörkbrun och dessutom uppgraderat från Schwartzkopfs billiga toning till deras lite dyrare Country Colours (som till skilland mot den förra innehåller väteperoxid). För 30 spänn extra får man förutom vätepreoxid även ett vårdande balsam att ha efter färgningen. Det var ju tur eftersom håret kändes som blöt svinto när man sköjt ur toningen, men den hade ju kunnat ha lite mindre parfym. Nu var det inte så att vare sig jag eller maken tyckte att den luktade speciellt illa, men Maja tyckte att det luktade så hemskt att hon föredrog att gå och kissa på den toalett där vi har den inte speciellt nyligen rengjorda kattlådan. För henne var det alltså värre än kattpiss.

   Även om vi inte tyckte att den luktade hemskt så var det lite överraskande att den hade i princip identisk doft som en av Date-parfymerna från 70-80-talet. För den som inte var med då så kan berättas att Date var en billig parfym som också fanns som schampo och kom i olika färger och med olika kvinnonamn. Min mor köpte den blå, som hette "Pamela" och hade en bild av en brunhårig kvinna i romantisk klänning på till oss och jag tror att det var den som luktade på samma sätt som Schwartzkopfs balsam. Det kan dock ha varit någon annan eftersom jag började använda en annan variant än min mamma när jag började i gymnasiet. Det är hur som helst märkligt att känna doften runt sig igen.
  
En annan märklig sak är innehållet i toningsmedlen. På min står det innehåller sandelträ, macadamiaolja och sju naturliga essenser - vilken funktion har egentligen sandelträ och macadamiaolja i det hela? Sandelträ ger god rökelse och har använts som medel att färga mat med sen antiken, men jag vet inte om det har någon inverkan på håret. Och är det någon särskild egenskap hos macadamiaoljan som ska vara bättre än andra oljor, eller är det bara för att det låter bra och är dyrt? Jag pratade med vännen Sara i telefon och hon tittade på sin toning och undrade om det verkligen krävs kallpressad jungfruolja eller om annan olivolja skulle vara lika bra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken flash-back! Hade glömt dessa date-parfymer, haha. Jag testade nog de flesta, parfymgalen som jag är. Kommer även ihåg Jane-Hellen schampot som satt ihop i 2 trekanter. Doftade jättestarkt! Trevlig blogg du har:) men håller inte med om halvtjock och halvgammal (är själv 39) men är väl skrivet med ironi. Trevlig kväll på dig!

2009-03-18 @ 22:10:53
Postat av: Lisa

Oj, missade visst att presentera mig,, sorry! Vill inte vara anonym ju.

2009-03-18 @ 22:11:51
URL: http://heartoflisa.blogg.se/
Postat av: S o p h i a

jag har samma toning:P jag tycker den luktar jättegott:) (iaf hårinpackningen man har efteråt:))

2009-03-18 @ 22:21:14
URL: http://echoinyourhead.blogg.se/
Postat av: Evis

Jag tycker också att det luktar gott, om än lite starkt, det var husets fyraåring som hade invändningar.

2009-03-18 @ 22:38:11
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Monika

Jag hade den röda date-parfymen. Tills storebrorsan inte stod ut längre och gav mig en 'riktig' parfym i julklapp. Date finns fortfarande, men de har inte tjejnamn längre och jag vet inte om de luktar likadant.

2009-03-19 @ 07:52:41
Postat av: Anna

Jag hade också dateparfym! Eller snarare, jag hade en datedeo som luktade underbart (minns inte doften, men minns hur mkt jag gillade den) och fick sedan samma parfym i present. Och den luktade blä! Inga likheter med deon. Vilken besvikelse.



Minns inte vilket namn den hade, men det var ngn av de blonda. Har för mig att det fanns färre blonda än mörkhåriga, men det kanske var kanske snarare en av varje "typ"?

2009-03-19 @ 12:56:42
Postat av: marthe glad

Mamma hadde rød date på en rund flaske, og jeg var aldri helt sikker på om den lukta godt eller helt forferdelig. Jeg tror jeg selv hadde ne blå en, men siden jeg egentlig aldri har likt parfymer ble hverken min eller mammas noen gang brukt opp.

2009-03-20 @ 11:10:58
URL: http://snusmumriken.wordpress.com
Postat av: mallis

haha jaa du parfym och mysko ingredienser är vardagsmat. Blekninig med silkes protein? :D Men det gör faktiskt skillnad så jaja.



Åh date ger en riktiga fjortis minnen. Tror min var röd..

2009-03-20 @ 14:48:49
URL: http://malliss.blogg.se/
Postat av: ullisar

en till med Dateparfym-minnen. jag tyckte dom luktade jättegott allihop, tills min pappa sniffade på mig en dag och undrade vad det var för billigt jag hade på mig... han menade såklart inte billigt i nån annan mening än den ekonomiska, men efter det var liksom magin med egen parfym förstörd...

2009-03-20 @ 20:33:15
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0