Det händer saker fast det är tyst i bloggen

Igår, när jag började känna mig lite bättre, experimenterade jag fram ett mönster till en blus av den här typen, med kimonoärm:



Det är en mycket vanlig modell på både klännings- och blusmönster från 1950-talet. De flesta har bara insnitt under bysten och inga bystveck, men eftersom symönster (och även konfektion, när de överhuvudtaget tänker sig att kvinnor har bröst) utgår från en B-kupa och jag har F-kupa krävdes det nog helst bystveck också. Som här:



Det gjorde det lite trixigare, och nog har jag fått sy om ett par sömmar, men nu är jag tillräckligt nöjd för att fålla och fundera på kragmodell. Tyget är en tunn viskoskvaliet från 40-50-tal i blekt gult med dragning åt grönt. Jag tänkte mig en vit krage till, men drar mig lite för att fundera ut mönstret. Jag skulle önska att det fanns en bok med bara mönster på olika kragar och andra detaljer, själva plaggen kan jag prova ut efter kroppen, men det finns ju så många olika typer av kragar och det är inte uppenbart hur de är formade innan de sys fast.

Jag har också tagit fram tyg för att göra en vid kjol som når till strax nedanför vadens bredaste ställe. Det är en kraftig, lätt ruggad bomullstwill i starkt, rätt mörk, turkos och jag funderar just nu om det går att ha veck i en sån utan att det blir för bylsigt. På måndag ska jag till Visby på konferens ett par dagar och då får gärna i alla fall det ena plagget vara färdigt.

I övrigt planerar jag att sy ohyggligt många blusar med holkärm i vår.


Just nu spelas: The Regents: "Barbara Anna"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0