Sjuka funderingar

Jag är sjuk idag också. Otroligt irriterande: dels har jag beställt fram material till universitetsbiblioteket, dels är jag bjuden på 50-årsmottagning ikväll (jodå Annaa, det kom en häromdagen per facebook och jobbmejl). Det blir inget med något av detta.
   Istället ska jag vara hemma och titta på svensk film från 1942 (ser ut som en riktigt fin moralitet av det som står i tv-tablån) och sy lite band på en klänning till Medeltidsveckan. Och sova. Funderar också på att lappa ett dubbelsängslakan som fått en reva. Gör folk sån't nuförtiden? Mormor hade en massa lappade (och delade och hopsydda) lakan, men jag har får för mig att folk inte gör sådant längre. Bland annat på grund av att dagens lakan är av så dålig kvalitet förstås.


Just nu spelas: Karl Gerhard: "En katt ibland hermelinerna"

Kommentarer
Postat av: Lena

min mor gör det fortfarande. om jag hade spenderat mer än 150kronor pá ett lakan skulle jag nog ocksá göra det. sá som det är (billiga lakan frán ikea som tack och lov háller än) skulle jag nog faktiskt inte slänga men använda bitar av lakanet som disktrasa. och jag tillhör en av dem som tvättar sina disktrasor och áteranvänder dem tills de verkligen faller isär...

2009-06-23 @ 10:23:53
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Här har alla gamla lakan under det senaste året gått åt till toiler. Vännen Sonjas klänning uppsydd i ojämnt slitet ärtgrönt och brun och vitrandigt var en riktig plåga! Beundrar henne för att hon vågade lita på hur det skulle bli i två olika sidentyger. Annars gör jag fönstertrasor.



Obekvämt att sova på sömmen om man syr ihop bara. När jag har försökt har den alltid hamnat just mitt under mig. Knaggligheter stör mig mer än ljud. Och så har jag den sedelärande historien om familjen som sparade sina lakan och skarvade både en och två gånger medan både en och två oanvända hemgifter med travar av hemvävda stod på den ena vinden efter den andra. Tills den sista vinden med allt sitt innehåll brann upp en kulen novembernatt och kvar bara fanns skarvat och slitet och några vältvättade Ikeapåslakan.



Kul att du blev bjuden! Synd att du inte kan gå, det kan inte jag heller, och jag har dessutom glömt tacka nej. Ska genast göra det.

2009-06-23 @ 11:06:12
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Våra är från IKEA, men det är också det enda ställe jag hittat som har någorlunda dubbelsängslakan som inte kostar en hel förmögenhet. Och eftersom det är lite trixigt att ta sig till IKEA (egentligen inte sen de öppnade den i Bäckebol, men det är i alla fall en bit) så finns det större motivering.

Det blir inget skarvat och hopsytt dock, bland annat för att ett dubbelsängslakan inte blir mest slitet i mitten. Och så gillar jag inte heller att sova på skarvar.

2009-06-23 @ 11:22:17
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Evis

Lena: Mina disktrasor är dels av gamla forttéhanddukar, dels av en gammal farfarströja.



Annaa: Mina går också i första hand till toiler och putstrasor förstås.



Men nu är det lagat.

2009-06-23 @ 11:48:05
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Jisses, stora skam, jag hittade just mailet från 50-åringen och upptäcker att jag måste ha slarvläst! Där blir jag ombedd att antingen skicka honom din mailadress eller vidarebefordra inbjudan. Tusen gånger om ursäkt, men det var ju tur att det ordnade sig ändå och väldigt synd att du blev sjuk!

2009-06-23 @ 12:06:37
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: ingela

Våra sönderslitna lakan går till engångstrasor. Lagomt att bara riva en bit när man behöver. Maken använder dem när han mekar med bilen och jag när jag städar...

Vi får påslakanset av svärmor varje jul och ibland på födelsedagar (oftast från Hemtex) så nu efter 14 år är linneskåpet rätt fullt eftersom ungarna också får var sitt set jösses

Jag har sytt ihop de lakanen som varit två enkla, för det tog några år innan vi fick henne att fatta att vi inte har var sin bäddmadrass som de har :)

Däremot tycker jag att dubbelsängslakanen är så små, de går ju knappt att vika in runt bäddmadrassen ?

Borde egentligen göra dra-på-lakan av dem istället.



Bara att hojta förresten sen när du blir kry igen, för jag har ju stoor bil och all fritid i världen för en liten tur till IKEA...

2009-06-24 @ 01:21:08
URL: http://ingelasmobil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0