Om stickning och mig

Vännen Katarina kommenterade igår att det är roligt att jag också har börjat sticka. Jag skulle nog inte beskriva det så - man kan säga att jag aldrig har vare sig slutat eller börjat sticka. Jag har stickat saker med oregelbunden frekvens ända sen jag gick i skolan, men bara för att det var något speciellt som jag ville ha, inte för stickandet som sådant. Det är av precis det skälet som jag inte har ryckts med i den pågående stickvågen, trots att flera av mina vänner stickar och stickar mycket bra: jag är inte tillräckligt intresserad av slutresultatet.
Ser man på alla mina bilder på dagens klädsel så är det en rätt tydlig brist på stickade plagg, om man undantar finstickade cardigans från Zara. Plagg som man stickar själv tar därtill mycket längre tid än sydda och kostar mycket mer än köpta, så för att jag ska sticka krävs alltså att jag hittar något som jag vill ha tillräckligt mycket och som inte finns att köpa. Som jumpern som jag stickar nu, även om den egentligen bara är en uppvärmning inför den här (längst ner) - den sortens jumprar går inte att köpa.


Just nu spelas: Hanoi Rocks: "Village Girl"

Kommentarer
Postat av: Sussi

”Gah!”

2009-06-10 @ 09:40:56
URL: http://www.smyckadegipskvinnor.se
Postat av: Evis

Jag antar att du menar jumpern; den brukar ge den sortens reaktioner :)

2009-06-10 @ 10:22:06
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ha ha, jag väntar mig bara att någon skulle få se mig med en stickning och utbrista "åh vad kul att du börjat sticka"... Men det är ju förstås sant ändå, inser att jag började med första vanten för 48 år sedan. Jäpp, den blev klar! Maken också.



Det är nog samma med mig, jag är inte nog intresserad av slutresultatet längre. Att sitta och sticka en slät kofta i tunt yllegarn är inte riktigt värt pengar och besvär. Och den blir långt ifrån lika smidig som en färdigköpt.



Men i helgen när jag ska volontära på musikfestival i kyla och regn kommer jag att vara mycket glad åt min gamla Färötröja. Kan redan känna doften av genomblött får.

2009-06-10 @ 10:22:43
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Linda

Jag vill oxå kunna sticka!

2009-06-10 @ 11:50:03
URL: http://trueblonde.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag vet ju att du stickat tidigare, men eftersom du deklarerat här tidigare att det är nåt du inte tänkt ägna dig åt så tycker jag förstås att det är kul att se att du stickar igen.



För mig är det så att jag tycker väldigt mycket om själva stickandet, det är en väldigt stor del av varför jag stickar. Det andra är förstås för att det finns faktiskt inte så mycket stickat att köpa som jag faktiskt vill ha, och då måste jag ju göra det själv. Det är väl därför du syr? Jag tycker ju om att sy också, men jag hittar lättare sydda kläder jag vill ha än stickade.

2009-06-14 @ 17:00:57
URL: http://katarinaknits.wordpress.com
Postat av: Evis

Kattis. Jag vet ju det, att ni stickar för att det är roligt. Det är ju inte som att jag inte sett dig, Anna, min vän Monika och andra producerar mer än vad ni egentligen "behöver". Det är väl det som är skillnaden: jag tycker inte att det är speciellt roligt.

2009-06-14 @ 22:32:53
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0