Stickat från 1940-talet

När Annaa var här i onsdags hade hon med sig lite presenter till mig och en av dem var den här:



Esther Bondesens stickbok med klassiska mönster i modern användning. Boken saknar angivelse om tryckår ( den trycktes i Danmark, vilket är ett sätt att slippa undan lagstiftningen om att man måste ange tryckå, det är dock inte alltid det görs ens med material tryckt i Sverige). Att det är 1940-tal råder dock inget tvivel om när man ser på bilderna, både pga modellernas utseende (både människornas och själva plaggens) och just inriktningen på att använda allmogemönster från Norden - både nordism och nationalromantik låg i luften under perioden om man säger så.

Annaa tycker att jag ska sticka den här:



Men jag är alldeles för gammal, kraftig och storbystad för en stickad bikini - möjligen en präktig hel baddräkt i ylle. Och på något sätt tror jag inte att tonåringarna är intresserade.

Däremot hade jag kanske kunnat tänka mig slipovern (eller västen som den kallas) på omslaget, eller den här:



Men bara om jag får ha axelvaddarna i också!

Boken innehåller annars mycket barnkläder och där finns en hel del som kan användas även idag (inga stickade pojkkostymer som i en av mina böcker) och den har något jag aldrig förr sett i en så gammal stickmönsterbok: stickfasthetsangivelser.  Med tanke på att det är omöjligt att få tag i de angivna garnerna efter 60-70 år så är detta guld värt om man faktiskt ska använda boken.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Kul att du uppskattade den! Jag har själv för länge sedan plockat upp några mönsterbårder till andra plagg ur den. Estniska blomrankor tror jag det var.



2009-07-07 @ 11:44:40
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: frktjatlund

Vilken gentil present. Sticka tröjan, vet jag.

2009-07-08 @ 23:10:41
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: Anna Boberg

Visst är det inspirerande med sådana böcker! På ett antikvariat i Falun hittade jag igår "Husmoderns presentbok" med stick- och virkbeskrivningar från 30-talet. Nästan allt är jag sugen på att göra ...

http://twitpic.com/crk5e

2009-08-05 @ 09:30:21
Postat av: Emma Frost

Bikinin är ju jättefin, jag blir alldeles sticksugen!

2011-12-25 @ 00:36:27
URL: http://emmafrost.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0