Lördagsförberedelser

Jag lovade ju lite bilder från förberedelserna inför sjömansfesten i lördags och här kommer de:

Jag har skaffat sk hotsticks från Babyliss, för att få det där 40-talssvallet av lockar. Det är alltså böjliga gummistänger med en metallkärna som värms upp i en låda och som man sen sätter i håret och låter sitta i en halvtimme (minst). Innan jag rullade på varje bit tog jag frisyrskum i den.



För att de inte skulle ramla ner satte jag en klut över alltihopa innan jag fortsatte med påklädningen. Och läskdrickande - jag fick nämligen en tematisk läsk i present av min syster.



Läsken luktade som gammeldansk och var starkt, lysande röd. Den smakade dock mest sött och lite kanel. Ingen hit, men flaskan var fin.

Medans jag fixade mig tittade Jenny i mina böcker med pinupteckningar och fotografier från 30- till 60-tal.



Lite poserande inför kameran och sen bar det av.


Som ni ser fick jag till lockarna väldigt bra; jag kände mig som en filmstjärna från 40-talet.

Tyvärr hade jag inte kamera med mig på festen, så jag kan inte visa bilder på t ex den söta pojken Mattias i sin lilla sjömansklänning (storlek 128)  eller för den delen någon av alla söta flickor och stiliga pojkar i sjömansinspirerade kläder.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Aha, en modern variant av sämskskinnspolar alltså. De behöver man ha i länge men det finns inget som håller så bra som såna lockar. Ett helsike att få in topparna bara och det antar jag är lika besvärligt i den här varianten.

2009-07-14 @ 10:53:28
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Lithia

Fantastiskt inspirerande blogg du har :)

En helt OT kommentar till just det här inlägget men jag undrar vart du får tag på linnecanvas någonstans?

Har sett på din dräktsida att du använder det rätt frekvent så jag antar att du måste ha något hemligt ställe som jag inte hittat till där du köper det ;)



Förresten är det kul att se ditt ansikte igen, jag var med i Nylöse för flera år sen (du hjälpte mig prova in ett italienskt renässansliv minns jag) men jag flyttade tyvärr ifrån Göteborg och tappade tid för medeltid totalt innan det ens hann bli någon dräkt. Nu är jag dock igång igen med dräkthistoria men nu har jag nsöat in på 1700-tal...



Hälsningar

Carolina aka Lithia

2009-07-14 @ 10:58:28
URL: http://www.lithiablack.se
Postat av: Evis

Annaa: Fördelen med de här är att de är varma, så det räcker med en halvtimme. Och ja, topparna är onda, men de är mycket lättare att få ur än vanliga papiljotter eftersom de inte har några piggar.

Jag skulle gärna ha sämskskinnspapiljotter, men jag tror inte att det går att köpa idag.

2009-07-14 @ 11:03:55
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Evis

Hej Carolina! Det var länge sen. Jag är däremot rätt säker på att jag inte använder linnekanvas frekvent på min hemsida - jag gjorde just en en sökning på alla sidor och kan inte hitta ordet canvas en enda gång. Verkar också rimligt eftersom jag aldrig gjort något i det.

Kul att du kommit in i det historiska igen, 1700-tal är också fint; jag har en massa planer frö nya 1700-talskläder i tryckt bomull.

2009-07-14 @ 11:19:49
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Lithia

Åh, sorry jag blandade ihop begreppen som vanligt, för mkt research på för kort tid :P

Det var linnetwill jag menade (och nu kom jag på att linnecanvasen hade jag läst om i nån bok eller nån av alla de sidor om 1700t-tal jag plöjt igenom de senaste dygnen).

ja det är jättekul att jobba historiskt igen, skön omväxling också från mitt företagande där jag mest jobbar med lacktyg ;)

2009-07-14 @ 14:16:28
URL: http://www.lithiablack.se
Postat av: Evis

Nåväl linne i kypert kan man ibland hitta i vanliga affärer, och alldeles säkert hos Sätergläntan och ibland på handelsgillet.se, men det mesta som jag använder är gamla handvävda lakan antingen ärvda eller köpta på Tradera.

2009-07-14 @ 14:22:45
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Jag köpte mina på Langes tekniska i Uddevalla på 70-talet. Det var som namnet antyder en forntidsaffär redan då.

2009-07-14 @ 14:53:20
Postat av: Lithia

Aha, vad smart att återanvända lakan. Den tanken gillar jag, att använda något gammalt till att sy något som skall se gammalt ut :)

Är gamla linnelakan alltid kypertvävda eller är det en chansning om tex köper dem på Tradera?

Jag kikade lite där nu och såg ett par stycken som låg ute samt en liten post där det bara stod "5 bitar hemvävt linne". De som lägger ut såna här grejer är ju oftast inte så insatta i vävtekniker så det är ju svårt att veta vad man skall satsa på :P

2009-07-15 @ 10:42:09
URL: http://www.lithiablack.se
Postat av: Annaa M

Lithia; jag tror det är ren tur om man får tag på kypertvävda lakan. Alla jag har lyckats ärva har varit i tuskaft, däremot minns jag att linnelakanen man låg på hos några gamla släktingar alltid var vävda i kypert. Jag hatade de där lakanen som liten för de var liksom grova att ligga på, men nu skulle jag gärna haft några omgångar!

2009-07-15 @ 11:45:39
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Lithia

Annaa M;

Jag hade jordens flax idag då när jag sprang på ett på myronas i Uppsala. Gik där och klämde och suckade eftersom allt var av bomull och så plötlsigt kände jag ett bekant tyg tittar ner och ser att det är linne, tittar lite till och ser diagonalränderna. Det blev nästan en glädje krigsdans därinne :P



/L

2009-07-15 @ 20:36:45
URL: http://www.lithiablack.se
Postat av: lina

Tror jag skall pilla ihop en sådan här hatt någon dag jag också. Den är ursöt! :)

2009-07-20 @ 19:52:49
URL: http://linafie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0