Om jag hade haft en eldkastare

Om jag bara hade haft en eldkastare tänkte jag när jag stod i kön utanför provrummen hos Monki på Fredsgatan.
   Att jag tänkte på just eldkastare får väl i lika delar skyllas på mitt ex och på Kalle i Kalle och Hobbe, som båda förordar eldkastare som lösning på många problem. Problemet i det här fallet var ett gäng bestående av sex tjejer i 17-20-årsåldern som hade ockuperat samtliga provrumsbås. Jag säger ockuperat och jag menar det verkligen. Vanligt provrumshyfs innebär, i min mening, att man provar så fort man kan, är försiktig med kläderna och tar med sig dem ut. I synnerhet kan man ju försöka skynda på lite när det är kö utanför. Och när kön så småningom växer till tio personer.
   Vad som inte hör till provrumshyfs är att stå i en evighet och prova varje plagg, posera, gå ut ur provrummet för att titta i spegeln utanför, gå bort till kompisarna i de andra provrummen och visa och diskutera – och, vid allt heligt: inte att stå och hänga vid en annan hytt och diskutera sitt privatliv i en fem-tio minuter alltmedan vare sig flicka 1 eller flicka 2 fick något ytterligare provat. Att de dessutom såg ut att vara klonade: med likadana vita gympaskor, smala jeans och sån där modebloggar-knut var bara grädden på moset.
   Efter en kvart fick jag, som stod längst fram i kön prova, för då gick faktiskt en av dem ut. De andra fem skötte fortfarande sitt sociala liv i provhytterna när jag provat färdigt.
Med en eldkastare hade världen blivit en mycket uthärdligare plats; även om sex provhytter hade fått skatta åt förgängelsen.
Eldkastare – oumbärlig på shoppingturen.


PS. Inte kan man väl behöva stå och titta i fem minuter på en kofta och vrida sig på olika sätt för att se om en vanlig grå cardigan passar en?


Just nu spelas: Sister Vanilla: "Slacker" från Little Pop Rock


Kommentarer
Postat av: Lena

oh, vad jag hade blivit arg efter fem minuter allrasenast. och oj vad jag hade gátt fram till första bästa av damerna och hade bett henne skynda pá henne. jag är en sádan som gör sádant. gár fram och säger ifrán. oftast i alla fall, och framförallt när jag blir irriterad. oj, vad jag kan förstá dig.

2009-01-05 @ 19:29:34
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Jennula

Jag upplevde en likadan händelse under mellandagsrean jag med...usch och fy, det var lite som om man ville prygla lite provhyttshyfs i en del tjejer...visst funkar sån't om det inte är rusch, men under en mellandagsrea är det ett stort nej!



Tack för en bra blogg förresten! Jag följer inte många modebloggar, men älskar din stil :)

2009-01-05 @ 19:45:12
URL: http://jennula.com
Postat av: ullrika

att du orkade stå kvar?? gäller inte bytesrätt/öppet köp på rea? så du kunde provat hemma menar jag. starkt iaf. jag hade orkat två minuter i den där kön! max.



ps. eldkastare kan va lite kasst i det här läget kanske. finns det inte stor risk att hela provrumsanläggningen liksom pajjas?

:)

2009-01-05 @ 22:34:49
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Evis

Jag var för förkyld och väck för att tänka. Och då hade jag ju varit tvungen att gå dit igen.

2009-01-05 @ 22:43:56
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Usch, var med om något liknande på Top Shop härom året, det var inte ens rea men lika irriterande. Dessutom blir jag galen på hur oaktsamma i stort sett alla unga tjejer är med kläder de provar! Pressar in sig i för små kläder så att knappar ryker och sömmar t o m spricker, slänger kläder på golvet och trampar på dem. Jag fick ett utbrott på Gina Tricot förra sommaren över just trampandet på ljusa sommarplagg.

2009-01-06 @ 01:53:14
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Rutan

Sen provar de dem i evigheter hemma, ångrar sig och lämnar tillbaka.

Numera hänger det alltid massor av kläder kvar i provrummen. Tacka vet jag de där där man får en bricka med antalet plagg innan man går in i provrummet.

2009-01-06 @ 03:12:30
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: kajsa

Jag förstår dig! Och du har all rätt att bli förbnnad. För det handlar ju om den helt vanliga hyffsen det där.

Och visst, vissa gånger har man ju en massa plagg att prova och det tar sin lilla tid. Men att försöka hålla koll så att det inte står en kö av människor och väntar är inte svårt. Och tänka sig in i situationen om man själv stod i kön är inte svår heller. Vi har ju alla varit där. Men, hur hemskt det än låter, så är ju dagens ungdom ibland det mest hjärnkapacitetsbefriade släktet sedan guldfiskarnas uppkomst. Och jag skäms över folk i min ålder som inte har den rena allmäna hyffsen.

2009-01-06 @ 13:19:01
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Evis

Kajsa: Jag tror inte att dagens ungdom är den dummaste någonsin, bara vissa personer. Se bara på dig själv, mina barn och väldigt många av mina underbara studenter.

2009-01-06 @ 13:25:43
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: mallis

Att du orkade stå kvar!



Jaa en Eldkastare hade helt klart löst upp problemet. Kanske tom lite väl bra eller?





2009-01-06 @ 14:14:00
URL: http://malliss.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Jag håller lite med Kajsa ändå om "dagens ungdom". Jag tycker definitivt det är ett nytt fenomen både det där med hela gäng som ockuperar provrum och utrymmet utanför och oaktsamheten om kläderna. Det var ingen som kastade kläder på golvet och trampade på dem i provhytterna varken på min eller din tid Evis! I alla fall inte annat än undantagsvis. Gängen som provar länge och väl hör väl ihop med själva shoppingen som livsstil även för unga tonåringar. Men det andra... det gamla vanliga med övergången från ett kollektivt till ett mer individualistiskt samhälle. Kläderna i butiken är "ingens" och "jag" behöver inte bry mig. Naturligtvis också en brist på respekt för materiella ting, kläder är färskvara.

2009-01-06 @ 16:01:13
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Annaa: Jag tror också att det är en ny och mycket tråkig attityd, men jag ville inte falla i fällan att döma ut hela "dagens ungdom" bara för att en grupp av dem är störande.

2009-01-06 @ 16:59:39
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: ullrika

det Annaa skriver om "ingens" är så träffsäkert att jag blir mållös. för precis så är det. jag blir tokig och arg och besviken och lessen men vad hjälper det. jag kan bara ta ansvar för mig själv. och göra allt som står i min makt för att hjälpa EmmaLi förstå vikten av självinsikt. och respekt.



ps. det här är inte ett problem bland "dagens ungdom" bara. det är likadant bland medelålders tanter och ohyffsade trettioåringar. sådetså!

2009-01-08 @ 00:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0