Annika Marklund om Linda Skugge

Nu har ju fenomenet Linda Skugge i mycket gått mig förbi; hon "slog igenom" när jag hade småbarn och vare sig tillhörde målgruppen eller hade tid över, men att hon haft stor betydelse i den allmänna debatten har man ju sett. Sen fick hon barn och började sprida felaktiga fakta om kejsarsnitt (att det var livsfarligt att föda vaginalt efter ett snitt eftersom det var stor risk att livmodern skulle spricka; risken är mycket liten) och det framgick mer och mer hur hon inte klarade av att vare sig analysera sig själv eller samhället och hur hennes behov upphöjdes till någon slags allmän lag. Sen har det bara gått ännu mer utför och nu är hon, som Annika skriver, i mycket ett hot mot kvinnor och deras rätt att välja själva och växa.
Annika skriver det bättre.


Just nu spelas: The Alarm: "The Deceiver" från Declaration


Kommentarer
Postat av: ullrika

jag har inte hunnit läsa krönikan än (men den är i Aftonbladet?) men jag gissar ändå att jag håller med. särskilt det där att egna behoven, upplevelserna och insikterna ska vara nån slags allmän uppfattning.



fint här är förresten? nyfixat?

2009-01-03 @ 00:02:23
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Monika

Jag hör definitivt till den generationen feminister som är väldigt besvikna på Linda Skugge. Hon var ju så bra, och nu är hon så dålig!

2009-01-03 @ 08:36:14
Postat av: Evis

Ny bakgrund bara.

2009-01-03 @ 08:47:08
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Jag håller naturligtvis med dig och Annika Marklund i sak, men däremot tycker jag AM:s krönika är förvånansvärt tunn och citaten tagna ur sitt sammanhang rätt obegripliga.

2009-01-03 @ 18:26:45
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Vilken soppa!

2009-01-03 @ 23:21:14
URL: http://whythis.blogg.se/
Postat av: Maritha

Skugge har aldrig varit något annat än en posör som suktar efter uppmärksamhet. Om man ignorerar henne kanske hon kryper upp i sin egen rumpa och försvinner.

2009-01-05 @ 22:35:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0