Svart och behåskandalen

Med anledning av den stora "behåskandalen" där ICA Maxi sålde en liten bomullstopp med spetskant till flickor i 9-10-årsåldern undrar jag om den hade blviit lika stor om inte:
1. Kvällstidningarna gillat att blåsa upp stormar i vattenglas.
2. De inte sett till att ta bilden där hon håller toppen på ett sätt så att det ser ut som den har minst B-kupa, vilket den alltså inte hade, det var en oformad topp.
3. Den inte hade varit svart.


Evas kalender 1950

Svarta underkläder är för evigt ingrodda i den svenska folksjälen som ett tecken på synd, troligen en kvarleva från 1800-talets mitt när vitt ansågs var den enda anständiga färgen på korsetter och andra underkläder. Och filmen har, som Evas kalender härovan påpekar, hjälpt till att befästa svarta underkläder som ett enkelt visuellt tecken för sex och synd.

Kommentarer
Postat av: ullrika

höh! och jag som trodde att populariteten berodde på att dom svarta är dom mest praktiska :)



älskar att lära mig saker och jag vet att du har grym koll på det här!

2009-02-17 @ 20:55:40
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: N

Men alltså, för mig är inte svarta underkläder syndfulla alls ett dugg heller...bara praktiskt, och vitt praktiskt.



Rött däremot är mera vågat då i mina ögon...beroende på spetsgrad od förstås...men det kan finnas röda OK underkläder med...



2009-02-21 @ 10:21:39
URL: http://bokklubbens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0