Män... och allt som de inte vet...

Jag håller just nu på och läser antologin Iklädd identitet  - Historiska studier av kropp och kläder, redigerad av Madeleine Hurd mfl. Som i alla antologier finns det bra och dåligt - och, skulle jag vilja säga, som i alla artiklar skrivna om historiska mode av forskare som inte har det som sin specialitet finns en del tveksamheter och saker som helt enkelt missförståtts. En av de riktigt intressanta är Tom Olssons "En man försvinner - den visuella kulturen under det långa 1500-talet". Den har också en del tveksamheter i mitt tycke, t ex fäster han för stor tilltro till den franske konstvetaren Michel Pastoreaus idéer om ränder, men är i det stora hela en viktig teoretisk artikel. Men så var det det där med män, som jag skrev om i rubriken - endast en man kan få för sig att skriva att en motivet med en man som vänder höften och delar av rumpan (påklädd, vi talar om kroppens position i målningen) mot betraktaren är en sätesbjudning!!!
Jag har kollat, det finns bara en betydelse av sätesbjudning: när ett foster ligger med rumpan neråt när det skall födas.
När man är akademiker kan man inte bara ta ett ord som man tror betyder något och använda det i en publicerad text.

Tillagt:  Gnällde för insitutionens manlige prefekt som naturligtvis visste vad sätesbjudning är; så det är inte alla.

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, kära nån! Kul och intressant inlägg!:-)

2009-08-14 @ 15:34:00
URL: http://exanimomia.blogg.se/
Postat av: Ullah

Vilka konstiga bilder det kommer upp i huvudet!

2009-08-14 @ 20:02:50
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Evis

Ullah: Det sa prefekten också.

2009-08-14 @ 20:21:29
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0