Négritude

Négritude = en rörelse grundad av afrikaner i de franska kolonierna på 1930-talet, en gemensam svart kulturell identitet som förkastade och bekämpade fransk kolonialism. En del av den var också att förkasta uppfattningen att endast ett europeiskt utseende kunde vara vackert. Läs mer på wikipedia.

Hon säger att det inte var ett politiskt ställningstagande att enbart använda svarta modeller, fransyskan Sophie Theallet, men i en värld där mörkhyade modeller i princip aldrig får de där toppjobben och andelen icke-vita kvinnor på modetidningarnas omslag är max fem procent är det svårt att inte se det som ett politiskt ställningstagande. Också; för visst har hon rätt i färgerna verkligen kommer till sin rätt mot den mörka huden.

Bilder: www.style.com

Att endast kvinnor med ett europeisk utseende är vackra är en uppfattning som fortfarande lever. Det kunde man bland annat se på "debatterna" i kvällstidningarnas forum när Lindex förra året valde att använda sig av den kända sudanesiska modellen Alek Wek i sin underklädeskampanj. Jag skojar inte, men det fanns karlar som tyckte att  kampanjen var alldeles förfärlig eftersom en svensk karl inte kunde tända på henne. Jag ser förstås mer problem än att de inte tycker att svarta tjejer är snygga i just det argumentet.

Jag önskar förresten, om vi ska återvända till kläderna, att jag klädde lika bra i svart som modellen näst längst till höger; för det är en underbar klänning. Hela kollektionen är faktiskt fin.


Just nu spelas:  Billy Idol: "John Wayne" (som bisarrt nog handlar om heterosex. Det hade man inte trott med en sån titel)


Kommentarer
Postat av: Malin

De på slide 12, 23 och 13 gillade jag. :)

Undra om jag skall röja i mitt kaosrum, förlåt pysslrum menar jag, och sy lite moderna kläder för en gångs skull?



Men först ska jag sätta mig ner med alla Ragnhildsanteckningar jag har som skräpar och bringa ordning bland dom. :)

2008-09-14 @ 19:14:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0