Tre gånger Lagerfeldt

Ja!
Efter att  ha gillat både vad Karl Lagerfeldt gjorde för Fendi och i eget namn hade jag förhoppningar om att jag skulle gilla Chanel också - och det gjorde jag. Jag gillar dock den kollektionen minst av de tre och orsaken till det är att Lagerfeldt är väldigt trogen huset Chanels historia och stil och jag helt enkelt aldrig varit speciellt förtjust i Chanel: det hon gjorde efter att hon återvänt från sin exil i Schweiz (dit hon flyttat efter kriget när fransmännen ville ställa henne inför domstol för hennes samarbete med nazisterna) är för mig själva förkroppsligandet av tantigt - de där bandkantade raka jackorna och raka kjolarna - och det hon gjorde innan är så uppenbart bara klädsamt på mycket späda kvinnor utan kurvor, som hon själv. Det är väldigt vanligt (och fullständigt normalt) att klädskapare gör kläder som bara passar deras egen kroppstyp och eftersom jag inte är mager med en pojkaktigt rak figur så tilltalas jag helt enkelt inte av Coco Chanels kläder. Lagerfeldt är förstås inte samma person, men han har ofta låtit Chanels efterkrigsperiod fått spela en i mitt tycke allt för stor roll. I vårkollektionen 2009 är däremot influenserna mer subtila och man ser mer av Lagerfeldt själv (om man jämför med hans egna kollektion till exempel). Dräkten till höger är underbar, även om jag är lite tveksam till mönstret.


Bilder: www.style.com

Kommentarer
Postat av: Anna

Ahh! Det var det här som fick mig att fastna för din blogg och en av de saker som får mig att återvända! Din kunskap, din förmåga att se sammanhang och sedan presentera det för mig i en aptitlig förpackning. Tack!

2008-10-06 @ 16:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0