Ängrar, mal och annan ohyra

Natasha frågade igår om jag hade några tips mot pälsängrar. Själv har jag klarat mig hyfsat så jag har ingen direkt personlgi erfarenhet, men eftersom jag har kunniga vänner, som Maria, som är konservator och Martina som är textilhantverkare tänkte jag föra vidare kunskap från dem blandat med lite från mig.

A och O är rengöring. Tyvärr. Man ska plocka bort allt angripet och skura lådor, hyllor etc med vatten och såpa. Överhuvudtaget är det bra att regelbundet flytta om i sina tyglager och liknande. Saker som man är extra rädd om kan mna förvara luftigt i plastpåsar med silkepapper runt och utanpå det tidningspapper eftersom de inte gillar trycksvärta (det har jag lärt mig av folkdräktsdamer).

När man väl fått angrepp är värme och kyla två bra sätt att få död på ägg och larver. Några omgångar i torktumlaren på högsta värme dödar det mesta (vi talar om torra plagg här alltså), liksom upprepade nedfrysningar på några dygn - då räcker det med att det går under minus 10 grader. Frysen bör dock vara tom när man börjar och i båda fallen gäller det att inte packa fullt, för då kan de gömma sig i veck och klara sig ändå.


Just nu spelas: Ebba Grön: "Flyktsoda"

Kommentarer
Postat av: ullrika

det är coolt att lära sig grejer på oväntade plejs! jag har t ex trott det hette pälsänglar :)

2008-10-29 @ 21:11:34
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Evis

Det tror jag är döda små husdjur ;)

2008-10-29 @ 21:25:58
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Natasha

Tack för tipsen. Jätesnällt.Inget av behandlingen tror jag dock är ett alternativ för antika mattor i varierande skick... Möjligen kanske jag kan köra iväg dem och lägga ut dem på en balkong när det blir riktigt kall. Får väl ringa anticimex om gift tills dess.

2008-10-30 @ 12:31:53
URL: http://diamondsnrust.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0