Sunk och könsstereotyper på föräldramöte

Sunket stod jag för: jag orkade inte ta på mig nya kläder utan gick i det jag hade haft på mig som jag kom hem, vilket var strumpbyxor, linne och underkjol från dagens klädsel och den stora grå tröjan. Underkjolen är i alla fall i sidencharmeuse och barnen skämdes inte.

image741

Möjligen stod även tvillingarnas pappa för sunket, han hade samma klädsel som de senaste 15 åren: svart huvtröja och svarta militärbyxor ocxh det kan möjligen betraktas som sunkigt av folk som inte är lika vana.

Det könsstereotypa kom absolut inte från lärarna; de har utmärkta klasslärare (eller vad det nu heter nuförtiden) där mycket o-stereotypt han har engelska och hon har NO - inte för att det hade varit ett problem om det varit tvärtom. Det kom istället från en förälder som undrade om inte min man var chef på den lokala matbutiken. Nä, det är han inte, han är vanlig anställd, men eftersom han är man, snart fyrtio och infödd svensk tror otroligt många att det är han som är chefen bland alla kvinnor och/eller inte infödda svenskar som jobbar där. I själva verket är både chefen och "andrachefen" kvinnor och födda i varsitt öst-sydeuropeiskt land. Men det är så det är i vårt samhälle: att om en man jobbar i en mataffär så måste det ju vara som chef.

För övrigt räknar jag föräldramöten som en av de jobbigaste/tråkigaste sakerna med att vara förälder. Som tur är kommer exet och hans nya fru alltid och då har man i all fall trevligt sällskap att sitta och viska kommentarer med.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Tihi, det har jag aldrig varit med om på något föräldramöte, att alla fyra föräldrarna har gått. Kul! Jag har dock varit med om att separerade föräldrar kommit och inte kunnat hålla undan onda kommentarer till varandra. Men så är det ju inte hos er. Tänk, jag minns mest A i grå huvtröjor, han var faktiskt den förste jag kände som hade huvtröja jämt. Men säger du att de alltid varit svarta så stämmer det säkert!

2008-03-10 @ 22:25:08
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Evis

Rickard var inte med, det var jag som fick svara på frågan, men vi _har_ varit med allihop förr, innan Maja kom.
Andreas hade ofta en grå islandströja förr.

2008-03-10 @ 22:28:11
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: ingela

Jo, föräldramöten är värre än tandläkarbesök enligt mig.
Eftersom min man är hemma med barnen måste jag gå ensam och jag känner inga av de andra föräldrarna så väl. Men många av de andra föräldrarna umgås.
Var på drop-in fika i dotterns klass idag, imorgon är det drop-in fika med sonen och nästa onsdag är det föräldramöte med dotterns klass där vi bl.a ska bestämma vad klassen ska ha för våraktivitet. URK !

2008-03-11 @ 20:55:23
URL: http://ingelasmobil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0