Jag förstår mig inte på folk

Ibland förstår jag mig inte alls på folk. Ellos har på sina postordersidor en mycket bra funktion där man kan sätta betyg på och kommentera plagg man köpt. Den har räddat mig från besvikelser då den bekräftat mina misstankar om att sömmar som på bilder sitter under bysten ofelbart hamnar på bysten osv. Mycket bra alltså. Men ibland undrar jag vad folk har för förväntningar, om del överhuvudtaget tittar på plaggen innan de beställer dem. Här är ett exempel. Det är en populär modell hos postorderföretagen (och även andra) i år så det kunde varit vilken som helst av minst tjugo klänningar.

image790

Bild: www.ellos.se

Det är alltså en stor, lös tunika/klänning som är rynkad mot en kant ovanför bysten. DEt innebär att rynkningen kommer att framhäva en stor byst och hänga rakt ner från alla typer av byst; det finns ju inget som håller in den nedanför bysten. Det här kan man alltså se på bilden utan problem, men ändå är det fullt med kommentarer som:"stor som ett tält", "passar bara när man är gravid" och "inget för den som vill visa några som helst former". Nä, det är klart som f-n, det syns ju på den, vad hade ni egentligen väntat er? Just den sistnämnda kommentaren är värst, för storlek kan ju variera oavsett modell, men att klänningen inte visar former är väl ändå väldigt uppenbart av bilden? Till skillnad mot många andra bilder i kataloger är den inte hopnålad i ryggen, utan visar just hur den hänger rakt ner som en säck.
Om det här var ett enstaka exempel hade jag inte retat mig så mycket, men eftersom folk skriver liknande saker om alla klänningar i den här modellen måste jag dra slutsatsen att folk över huvud taget inte tittar på kläderna innan de beställer dem.

Kommentarer
Postat av: Telefonissan

Nja. Folk har nog inte någon realistisk uppfattning om hur kläderna kommer att sitta på deras kroppar. Man vill kanske gärna tro att en liten nätt byst följer med på köpet. Fast att köpa ett dylikt plagg för att visa fram former verkar väldigt konstigt. Det är nog helt enkelt så att de ångrar beställningen.

2008-03-28 @ 09:50:18
Postat av: B-M

Kommentarsfunktionen är bra, men ibland är nog kläderna orealistiskt framställda i katalogerna tycker jag.

2008-03-28 @ 13:30:33
Postat av: Annaa M

Här återkommer vi till ett kärt ämne, nämligen att i stort sett alla klänningar av den här typen passar bäst på riktigt smala personer. Men inte ens (?)modeskribenterna verkar begripa det. Och vi har ju även läst i bloggar hur förmodligen rätt normalbyggda kvinnor varit ute och tittat på kläder och konstaterat att det bara finns klänningar som passar "gravida och riktigt storvuxna". Trots att som sagt den som är stor blir ännu större i plagg av den här typen.

Jag tror en del av förklaringen till kommentarerna är att modellerna på bilderna förstås är riktigt smala, tjejen på bilden har väl storlek 36 och ingen nämnvärd byst. Man måste vara så liten för att det ska se någorlunda ok ut!

Sen tror jag ovanan spelar en viktig roll. Vi har haft en tid nu, särskilt om man är riktigt ung, med riktigt ålsnäva kläder. På den där modevisningen med kläder av designelever i förra veckan var ungefär hälften av kläderna i mina ögon för små! Det är nog jättesvårt att då plötsligt ta på sig en sån här vid klänning kanske för första gången.

2008-03-28 @ 14:03:25
Postat av: B-M igen

Klockren kommentar av Anna. Jag är själv lång (177 cm) med breda axlar och bröstkorg, dock inte så himla storbystad (liten C typ) - och alla kläder av den här typen gör att jag ser enorm ut, fast jag normalt drar storlek 40. Det är avsaknaden av midja som gör att man ser jättestor ut, om man är bred upptill.

Och ja, för oss som var unga på 80-talet med det mode som var då med oversize överdelar osv så har det varit en pina med de senaste årens supertajta och ganska obekväma "minimode".

2008-03-28 @ 14:13:12
Postat av: ullrika

urtråkigt med folk som gnäller på det vis du beskriver...

men, vansinnigt underhållande med folk som gnäller på dom som gnäller på det vis du beskriver!

2008-03-29 @ 16:46:33
URL: http://akirllu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0