Därför är bloggen svart

Christer Winberg, en av vår samtids skarpaste historiker och min kollega gick bort i förrgår; jag fick just veta det. Även om Christer kunde vara grinig ibland kunde han också vara väldigt trevlig och rolig och framför allt var han väldigt, väldigt duktig i sitt yrke - jag brukar regelbundet lista hans avhandling Folkökning och proletarisering. Kring den sociala strukturomvandlingen på. Sveriges landsbygd under den agrara revolutionen som favoritbok. Det är en förlust för den historiska forskningen och jag kommer sakna honom själv också. När någon varit en del av ens liv så länge blir det väldigt tomt; jag kan ärligt säga att jag har lite svårt att hantera beskedet om hans död.


Just nu spelas: The Jesus and Mary Chain: "Deep One Perfect Morning", från Darklands



Kommentarer
Postat av: Annaa M

Nä men attans då! Han var väl inte ens särskilt gammal? Fast det vet jag ju, att folk kan ha osmaken att dö fast de långt ifrån borde ha åldern inne.

2008-03-25 @ 18:27:27
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Annaa M

Aha, kollade just ålder. Ett år äldre än B.

2008-03-25 @ 18:28:51
Postat av: Evis

65 år. Och det tycker jag ju inte är speciellt gammalt.

2008-03-25 @ 18:41:03
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Rolf Simonsson

Hej Eva!
såg till min stora överraskningoch bestörtning C.Winbergs döds-annons i går Söndag i GP.Sökte information om hans forskning och litteratur
på Internet och hittade
din sajt med dina kommentarer betr.detta..och jagundrar naturligtvis över dödsorsaken.Vet du något om densamma?
Jag är en f.d. historiestud. och Christer examinerade på D-uppsats VT 2004.Jag upplevde honom
som en intresserad -av min forskning- och stimulerande person och vi hade många trevligasamtal tillsammans.
Hör gärna av dej-vet du var man kan få tag i den s.k. vänboken som skrevs till hans 65-årsdag?
mvh Rolf simonson
Hör gärna av dej

2008-04-07 @ 07:33:06
Postat av: Rolf Simonsson

Hej-Rolf simonsson här igen

min emailadresss är: [email protected]

2008-04-07 @ 07:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0