Bisarra storlekar hos Edith&Ella

Jag följde en länk i reklamen i Annaas blogg och hittade den här söta klänningen från danska Edith & Ella:

image718
Bild från Sivletto

För skojs skull kollade jag om den fanns i min storlek, även om jag aldrig skulle köpa en klänning jag kan sy själv för nästan 1500 spänn. Och de hade världens konstigaste storleksstandard:

I storlek L hade de midja 82 och byst 92 och i XL (min storlek) hade de midja 88 och byst 98! Jämför man med svenska normalstandard, dvs att stl L motsvarar 42-44 och XL stl 46-48 så är midjan i storlek L mellan 78 och 82 cm och bysten mellan 96 och 100 och i storlek XL ligger midjan mellan 86 och 91 och bysten på 104-110.
Deras midjemått ligger alltså i L i den övre delen och i XL ungefär mitt i, men bystmåttet motsvarar istället storlek 40 i deras L och mellan 42 och 44 i storlek XL. Jag vet att inte alla har stor byst, men i storlek XL har de flesta i alla fall över 100 cm i bystmått, ofta närmare 110 cm.


Just nu spelas: Mando Diao: "Before rock 'n' roll" från Ode to ochrasy



Kommentarer
Postat av: Telefonissan

Det kanske är klänningar för män? Man kan undra...

2008-03-04 @ 13:54:50
Postat av: Annaa M

Håller med Telefonissan. Den här gången tror man ju nästan på den där myten om männen som ritar kläder utan att egentligen ha kollat in på allvar hur kvinnor ser ut...

2008-03-04 @ 18:06:52
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0