Manlig klädsel (och rustning) från 1300-talet

Med andledningen av the hottie på fotona fyller trettio idag så länkar jag till en hemsida på historiska museet föreställande en stridande lågadelsman från 1300-talets sista fjärdedel. Över huvudtaget kan jag rekommendera Historiska världars dräktsida, där finns trevliga rekonstruktioner av dräkter från vikingatid och medeltid och dessutom mönster/principskisser till flera av plaggen.
Eftersom jag inte vill/får sno deras bilder så visar jag ett eget foto på mannen i fråga:



Ja, det är mig han håller i handen. Det är från Visbyturneringen 1999. Han fick min mössa att torka svetten i ansiktet med senare - jag sparade den mössan otvättad i en låda i fyra år!!


Just nu spelas: Hanoi Rocks: "Devil woman"


Kommentarer
Postat av: joanna

och vad tjusig din klädsel var.

klänningen är synnerligen klädsam.

jag gillar v-ringningen som accentueras av den vita undertröjan (klänningen?).

2008-06-18 @ 13:54:19
URL: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
Postat av: Evis

Egentligen var det inte en v-ringning, utan mer rundad, men eftersom jag krympte fick jag dra ihop kjorteln så mycket jag kunde, och då blev det mer v-ringat.

2008-06-18 @ 14:06:34
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Malin

Visby 99. Det var ju då jag var där senast.

Hmm. Hade hans rustning delar av grön sammet?

Har för mig att en trevlig kille med gröna sammets detaljer bjöd mig (bla) att komma på middag i Nordrike lägret. Sen blev det så mycket annat som hände så jag glömde att gå dit och sen kännde jag mig blyg och tyckte att det var fånigt att komma och tigga käk i efterhand. Ska bli kul att åka dit i år. :)



Det är den andra saken som hänt på mindre än en vecka som kännts som att man har passerat ett varv genom livet. (Jag är ateist men tror på cyckler eller vad man nu skall kalla det)

I lördags mötte jag killen som jag sökte jobb hos som assistent (men inte fick) som ledde in mig att jobba som timvikarie hos kommunen som ledde till att jag kunde tillräckligt för att få jobb här i götet vilket är extra ironiskt eftersom jag håller på att avveckla assistentandet. Full circle. Vad annat kan man säga?

2008-06-18 @ 22:45:39
Postat av: joanna

ja jag tycket du såg lite tanig ut.



och jag är inte så bevandrad inom historiska dräkter annat än det lilla jag läst på konstvetenskapen och en liten men väldigt intressant sommarkurs i sveriges historia.

men jag reagerade på att den var v-ringad och tänkte att jag mest sett kläder med runda ringningar.

men det kanske var vanligt?

2008-06-19 @ 07:13:52
URL: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
Postat av: ingela

Haha, har han blivit så gammal :)

Har han fått skäggväxt än ? retas



Du får inte posta så vackra medeltidsbilder, jag får sån abstinens !!

Jag har inte medeltidat på 9 år och varje år skänker jag er alla lyckostar en tanke v. 32...

Men jag planerar att besöka bekanta på Hägnans medeltidsvecka i mitten av Juli för att visa barnen hur mysigt det är. Kanske kan få med dem någongång ?

2008-06-19 @ 23:57:24
URL: http://ingelasmobil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0