Varför denna storleksdiskriminering?

Jag fick mejl hem idag med länk till H&Ms nya mindre miljöbelastande plagg i ekobomull. Och nu undrar jag varför de bara görs upp till storlek 42?
Det var likadant med den första Organic Cotton kollektionen. Nu var den i så vida modeller att man kom i dem ändå, men de satt naturligtvis inte som de var tänkt då - bara för att man kommer i ett plagg så behöver det ju inte sitta snyggt, i synnerhet inte om det är proportionerat för att man ska ha mycket mindre bröstomfång än man har. Den här gången var det ju inget jag gick igång på: vanliga toppar,ett par shorts, tantkofta med skärp och en t-shirtklänning med axelvaddar. Det skulle varit den då, om den inte haft axelvaddar.
Men varför denna storleksdiskriminering???

Kommentarer
Postat av: Free Fashion Pia

Och det gäller bara inte damsidan, det är lika illa på herrsidan.

2008-07-03 @ 12:39:32
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/
Postat av: Maritha

Jag tänker skriva ett brev till dem och klaga. En piss i havet men om många pinkar så bli havet gult.

2008-07-03 @ 12:44:54
Postat av: Annaa M

Trist, trist, trist!



Evis; jag har en fråga, har du tillgång till någon aktuell statistik över produktion av textila fibrer i världen. Jag litar inte på uppgifter som viss kollega tagit fram, där han hävdar att syntetfibern står för 45% av världsproduktionen men att viskosen är så liten att den knappt är värd att nämnas, kommer efter ull, lin och silke. Jag tror att de 45 procenten avser konstfiber och innefattar även regenatfibrerna. Men jag kan ju ha fel! Har du någorlunda aktuella uppgifter!

2008-07-03 @ 15:27:55
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Lena

Det är verkligen illa, och som Pia sade, inte bara i damavdelningen men nästan värre i herravdelningen. Min a som helt enkelt är väldigt stor och bred, en riktig björn helt enkelt, hittar väldigt sällan saker i sin storlek. Och dá inte bara pá h&m, men alla möjliga andra butiker. Och nu finns det ju inte ens sá himla stort utbud för män när det gäller olika butiker. Typ h&m, dressman (trákigt), jack and jones och.. ähhhh.. jo. Sá var det med det.

Själv är jag ju inte sá stor, jag passar vanligen rätt bra i S, men igár var jag hos mango och zara, och där brukar jag passa i M, oftast L. Och större finns inte. Vilket jag verkligen inte förstár.

2008-07-03 @ 15:30:21
URL: http://froekenlila.blogspot.com/
Postat av: Evis

Ingen aning, men det kan kanske efterforskas. Men det verkar ju helt orimligt att rayon/viscos/acetat skulle ha en så liten andel. Jag antar att det bara är textil för kläder vi talar om? Både inredningstextilier och framför allt teknisk textil kan ju påverka siffrorna åt konstiga håll, men knappast så att ull och silke är vanligare än regeneratfibrer.

Vad har han för källor?

2008-07-03 @ 15:32:18
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Bland annat Nationalencyklopedin, men jag tror han har missuppfattat vad det står där. Jag får gå på bibliotek och titta. Jag har finkammat webben. S hade en bra lärobok där det fanns statistik men det verkar som om hon underligt nog har lämnat tillbaka den till skolan. Jag slet med siffrorna bara när det gällde bomull på 90-talet och nu verkar det fladdra omkring en siffra för svensk årskonsumtion som är en missuppfattning. Puh, sånt här kan ta hur mycket tid som helst!

2008-07-03 @ 16:10:23
Postat av: donnasandra

Nej det där är ju faktiskt rent ut sagt sjukt...

2008-07-04 @ 23:27:19
URL: http://www.donnasandra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0