Klara

Att merparten av min barnlediga tid har ägnats åt tyskt 1400-tal har inte alls synts här i bloggen, till skillnad mot till exempel när jag höll på med 1940-talet. Men här kommer ett vackert exempel på hur en tysk ogift adelsdam kunde se ut runt 1465.



Utom glorian då, den har hon för att hon är den heliga Klara. Klara levde i slutet av 1100-talet och början av 1200-talet, men på medeltiden målade man av bibliska personer i modern dräkt. Just under 1400-talet börjar detta ändras, så att man ibland försöker "antikisera" och "exotisera" dräkter, men det hrär vet vi från andra målningar är en vanlig, världslig dräkt.

Så här hade jag gärna gått klädd. Ofta. Fast kanske utan släp.

Just nu spelas: Hanoi Rocks: "Lost in the city"


Kommentarer
Postat av: ullrika

Dam och dam. Ser ut som en liten flicka tycker jag. Har ibland funderat på om vi de senaste hundra (tvåhundra) åren åldrat till oss? Och jag menar inte bara att vi förstföderskor blir äldre. Jag menar att vi mognar senare.



I västvärlden alltså.

2008-07-28 @ 22:47:22
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0