Yves Saint-Laurent för Dior

Den här klänningen designade Yves Saint-Laurent för Dior 1959 och jag tycker att den är fantastisk.

image573
Bild från boken "Couture sewing"

Jag gillar att ringningen går så långt på axlarna (man måste ha öglor för att knäppa fast behåns axelband, eller axelbandslös behå), den puffiga ballongkjolen, som kräver tyllunderkjol förstås, och de dubbla volangerna, som, vilket inte syns så tydligt på bilden, är kantade med frans!

Jag skulle vilja sy något liknande. Problemet, förutom att jag inte har någon vettig anledning att bära den, är att den är gjord i sidenfaille, ett tyg som är svårt att få tag i, i synnerhet till ett vettigt pris. Dupioni, som jag har, och taft som man kan köpa hyfsat billigt från utlandet har ett alldeles för stelt fall i jämförelse. Ett annat problem är att färgmatcha tyg och frans.
Troligast är att det får förbli en dröm och ögongodis, men det är ganska fint så också.

Kommentarer
Postat av: ingela

Jo, den är jättevacker...
Än en gång har du gjort mig sysugen igen !
Du är farlig :)
Fast pga praktiska skäl hade jag nog inte rynkat ihop den nertill. Det är nog resår när jag tänker på det. Enklare att gå i den då.

Angående tyget så finns det (eller iallafall fanns på 90-talet) lite kraftigare och glansigt tyg av viskos som höll formen bra. Fast något borde väl finnas på Gårda textil med rätt fall ?

Om jag inte får vidare anställning efter 1/3 ska jag gräva i mitt syrum och producera lite plagg. Det är iallafall gratis om än tidsödande. Har en kul blommig chiffong som jag tänkt sy en klänning av till premiären av sex and the city !

2008-01-31 @ 10:56:04
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Maritha

Den är fantastisk oh jag misstänker att preics den färgen skulle passa dig väldigt bra.

Varför är det alltid roligare att stalka bloggar på nätet än att läsa läxan?

2008-01-31 @ 11:05:47
Postat av: DONNASANDRA

Håller med dig! Vet inte om jag skulle passa i den, men den är vacker att titta på!

2008-01-31 @ 12:17:50
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Jelena

Det är den verkligen!

2008-01-31 @ 22:08:30
URL: http://styleiseternal.blogg.se
Postat av: Jelena

(fantastisk alltså)

2008-01-31 @ 22:08:43
URL: http://styleiseternal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0