Mer modehistoria

En sak som det nog kommer bli lite mer av nu när jag kör bloggen ensam är modehistoria; det är ju både ett av mina största intressen och något som jag både undervisar om och har forskat i. Huvudämnet för bloggen kommer dock fortfarande att vara nutidens mode och kläder i allmänhet.
Om du är intresserad av riktigt gammal modehistoria; dvs medeltid och 1500-tal tycker jag att du ska titta in dels på min hemsida, dels på hemsidan för Medeltidsföreningen Nordrikes skräddarskrå. På båda ställen finns dessutom kommenterade länklistor som kan skicka dig vidare ut i de historiska dräkternas förtrollade värld. Eller nåt.

Idag ska jag arbeta vidare på en föreläsning om 1800-talets mode som jag ska hålla om någon vecka och jag bjuder därför på denna vackra modeplansch från 1870-talet.

image437
Från Revue de la Mode

/Eva

Kommentarer
Postat av: Inga M

Det måste ha gått åt enorma mängder tyg till de här kläderna. Och så skickliga skräddare förstås. Det är ju många finesser både här och där. Inget för vanligt folk kan man tänka.

2008-01-02 @ 11:17:43
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Evis

Nä, inte för vanligt folk förstås. Men i och med industrialismen ökade tillgängligheten av någorlunda moderiktiga kläder även för sk. vanligt folk. Säkert en av orsakerna till överkklassens vurm för "folkdräkter" i slutet av 1800-talet.

2008-01-02 @ 11:41:29
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: DONNASANDRA

Det blir nog en favoritkategori! Du får gärna om du hittar smycken och plagg som är inspirerade av sådant från förr skriva om dem också :-)

2008-01-02 @ 14:09:19
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Maritha

Jag gillar gamla kläder och stilar men inte den där. Jag tycker de stackars damerna ser ut som överdekorerade vardagsrum.

2008-01-02 @ 14:36:24
Postat av: Evis

Maritha: Det var ju lite idén just vid den tiden. Jag tycker att det har sin egen säregna charm.

2008-01-02 @ 16:41:31
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Linnea

Kul, jag ser gärna att det blir lite mer av modehistoria. Kul med bloggar som tar upp sådant. Inte bara massa köphets.

2008-01-04 @ 18:36:36
URL: http://linnealinnea.webblogg.se
Postat av: catalina rosales öhman

hej jag letade efter lite om mode från den här tiden för jag är sömmerska och just nu ska jag rita en kolektion med kläder inspirerad av 1800-talskläder jätte kul att andra är intreserad

2008-01-09 @ 17:42:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0