Goth

Eftersom jag sysslat större delen av dagen med den äldre medeltiden och goternas verksamhet så tyckte jag att en liten utvikning om goter och gotare kunde vara roligt.

image533


Gotare, eller gother, har ingenting med goterna att göra. Goterna var ett germanskt folkslag som på 300-400-talet vandrade in i Europa från sina tidigare bosättningar norr om Svarta havet. De bildade kungariken både i Italien och Spanien.

Gotisk, på engelska gothic, kallas en medeltida konstströmning från ca 1200-talet till 1500-talet i Nordeuropa och 1300-talet i Italien. Detat var förstås inte något som medeltidens människor själva kom på att kalla den, även om de tyckte att goterna var coola, utan benämningen dyker upp under renässansen. Och då är det inte något trevligt man menade med det; istället satte man likhetstecken mellan gotiskt och barbariskt. Renässansens tänkare ansåg ju nämligen att det återupptäckt och återfött den ärorika antiken och att allt som låg där i mellan bara var en nedgångstid och barbari - ja, det var de som hittade på namnet medeltiden också. Den här negativa laddningen av ordet medeltid finns ju kvar i våra dagar, trots att medeltiden samtidigt är väldigt populär, t ex sa JA-kampanjen under EU-omröstningen att om vi röstade nej skulle vi "tvingas gå tillbaka till medeltiden och leva i jordkulor."

Den här konststilen gav i sin tur namn åt en litterär genre under slutet av 1700-talet och 1800-talet: "the gothic novel", där gotiska ruiner hade en framträdande roll. Och här börjar vi närma oss dagens gothare - det är nämligen viktoriansk skräck och 1700-talets spetskrås som är den stora inspirationen.

Så därför när en student skrev i en tenta att gotherna invaderade Grekland såg jag för mig en hög blek- och svartsminkade människor med kläder i svart krossad plysch, svart lack och syntetspets som förtvivlat försökte skydda sin bleka hy från den grekiska solen.


Just nu spelas: Sugarplum Fairy: "Last Chance" från First round first minute



Kommentarer
Postat av: DONNASANDRA

Hehe det sista var verkligen skojigt, intressant hur man associerar annorlunda med bara ett litet h som skiljer de två orden :-) Som vanligt mycket intressant läsning, och det friskade upp mitt minne lite. Alltid kul att känna att man redan kan något också :-D

2008-01-20 @ 21:12:37
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Katarina

Å, jag kan verkligen se det framför mig! Underbart!

2008-02-08 @ 12:10:43
URL: http://katarinaknits.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0