En underbar dräktjacka

Den här jackan och kjolen från Valentinos pre-fall -08 kommer defintivt att påverka mitt jackval i vår, eller i alla fall i höst; det är möjligt att jag inte känner för att ha grått i vår; det känns mer som en höstfärg.

image442
Bild från style.com

Jag gillar allt med den: Längden, att den är kraglös, den dolda knäppningen, de små rullarna vid övergången mellan liv och ärm (snott från 1500-talets dräkter, jämför t ex med den här från 1580) och formen på ärmen, med den mesta vidden nedanför armbågen och veckad mot en manschett, så lik framför allt 1840-talets sk. "bishop sleeves". Mönster till den kan jag plocka från symönster från 1800-talet och ett jackmönster är ju inget större problem att göra. Jag vill nog dock lägga till i alla fall en innerficka.

Kjolen är väl mest en kjol - om jag gör en jag tror inte att jag vill ha de där rynkorna över magen så det blir väl en vanlig, lite lösare, rak kjol.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0