Do not try this at home

Jag har nu sytt in min svarta kjol från H&M (den här) i midjan.
Det är inte en aktivitet jag rekommenderar om man inte är dels väldigt envis, dels väldigt missnöjd med hur den sitter i midjan. Den har visserligen sömmar i sidan, men de är inte på något sätt gjorda för att man på ett smidigt sätt ska kunna öppna dem, jag höll på att bli galen när jag skulle sprätta isär dem: De har stickningar överallt och är sydda i fel ordning för att det ska vara en lätt process.
Men det är gjort nu och även om det inte är lika snyggt som innan ser det acceptabelt ut och kjolen passar bättre.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Fadern brukade reta sig på att modern rationell sömnad innebar just att allt var sytt i fel ordning så att det var i stort sett omöjligt att sy om. Till skillnad från klassiskt skrädderi och bättre konfektion där det skulle vara lätt att ta in och ut midjan och finnas nedläggningsmån i ärmar och ben. Det gällde ju herrkläder förstås men var väl samma för dam. Nu gick ju fadern ur tiden redan 1979 så det har säkert blivit ännu värre sedan dess. Dotter gav just bort en kjol till kusinbarnet med uppmaningen till mormor "försök inte att sy in den i midjan, jag har kollat alla sömmar det är för stort jobb!"

2008-01-05 @ 15:06:58
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: ingela

När jag hade syatelje var det vissa kunder som inte fattade hur lång tid vissa ändringar tog. Men att sy in något är nästan aldrig omöjligt...

2008-01-06 @ 14:29:22
URL: http://ingelasmobil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0