Andrahandsfynd

När jag ändå var på Första Långgatan var jag ju bara tvungen att gå in på Myrorna vid Järntorget. Och det var ju tur för där hittade jag denna fina blus av Maud Fredin-Fredholm.

image518

Linda på jobbet har en om inte exakt likadan så väldigt lik - så nu är jag en Lindakopia! Det är också tack vare Linda jag upptäckte Maud Fredin-Fredholms fina kläder.
Men nu undrar jag: Hur kan det vara så att när man googlar på en så viktig textilformgivare får man bara upp träffar i företagsregistret, och en uppräkning av namn på viktiga designers på svenska och en på tyska? Och avslutade Tradera-auktioner. Jag antar att det beror på att textil formgivning och textil konst inte anses lika fint som annan konst och design; av hävd har det ju varit mest kvinnor som ägnat sig åt det.

Jag köpte en virkad randig väska, ursprungligen från Indiska, också och ett litet blåvitrandigt linne från Resteröds.


Just nu spelas: Weezer: "This is such a pity" från albumet "Make believe"


Kommentarer
Postat av: Telefonissan

Oj fick en flash-back. Min ganska hippa mormor född 1903 hade exakt en sådan blus, inköpt på 70-talet. Hon hade en i orange och brunt också. Vill minnas att de var väldigt välsydda.

2008-01-16 @ 16:55:08
Postat av: Evis

Tygkvalitén är fantastisk. Det syns på lappen som sitter i att den måste ha tvättats säkert hundra gånger, men tyget är inte slitet alls.

2008-01-16 @ 16:56:30
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Dragana

Det var en underbart färg på den blusen! Älskar grönt!

2008-01-16 @ 17:40:28
URL: http://iseedee.blogg.se
Postat av: DONNASANDRA

Fin färg på dig är det dessutom, förutom att den var fin det vill säga :-D

2008-01-16 @ 18:39:46
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Evis

Dragana och Donnasandra: jo, det är det gröna jag gillar mest, jag hade nog inte köpt den om den varit i någon annan färg (jo, blått).

/Eva

2008-01-16 @ 21:27:17
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Min mamma hade flera plagg från Maud Fredin-Fredholm (affär på Fredsgatan bakom NK). Mycket var, som Telefonissan påpekar, orange och brunt. Tyvärr tillverkades många av dem i en tjock och styv bomullsjerseykvalitet som var synnerligen god -men trist. Den goda kvaliteten och det kontrollerade, perfekta, de trista skärningarna gjorde plaggen allt mer förutsägbara och icke levande. Jag kan svälja den här blusen, men storknar fortfarande över de raka klänningarna med knäppsprund, skjortkrage och knytskärp.

2008-01-17 @ 01:32:18
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: christina Andersson

Igår fick jag vernissagekort till Röhsskas utställning om Maud Fredin Fredholms alster.

Hennes butik "Fönstret" på Fredsgatan var det första stället jag gick till från Centralstationen, var som tonåring från landet (Ed, Dalsland) helt begeistrad i denna affär. Mina konfirmationsörhängen kom här ifrån. Köpte även några fina djur i glada färger, blå pudel, grön katt, gul kanin och ett orange troll. Mycket älskade och några av dem hamnade så småningom hos kusinbarn i England. Min mamma köpte en tunika i lila-grå-vit som jag ganska nyligen gav bort till Saronkyrkans loppmarknad.

Ack ja, nu ångrar jag det nästan, hoppas de fick bra betalt. Allt går igen och säcken knyts ihop.

Självklart går jag till Röhsska.

2009-03-25 @ 13:08:06
Postat av: Inger Ödebrink

Va kul att hitta det här om Fredin Fredholm. Hittade nyligen en klänning på Röda Korset/Kupan i Skellefteå med en nacklapp i vitt med guldbokstäver som anger denna dam som upphovskvinna till klänningen. Den har långa, vida ärmar, har mycket vidd och är överknäetlång med tryckt mönster i blåa nyanser. Fyndpris: 30 kronor.

Detta var tidigare ett helt okänt namn för mig, men nu ser jag ju att hon uppmärksammas av Röhska. Vore roligt att få se fler plagg på bild. Någon som har något tips om var man kan hitta det?

2009-05-24 @ 21:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0