Plågade får

Läser i Aftonbladet om hur de flår av skinnet från rumpan på australiska merinofår för att undvika fluglarvsangrepp, utan bedövning. Nu har jag inga plagg i merinoull, men undrar om det bara gäller merinofår. Nu står det ju i artikeln att det är just de som är känsliga för angreppen, men det är ju skrivet av en Aftonbladetjournalist, inte en fårexpert. Det kanske är alla australiensiska får som utsätts för detta men att man valt att skriva om merinofåren för att merinoull är inne. Eller så har de bara merinofår i Australien, vad vet jag?
Hemskt är det hur som helst, även om man ska komma ihåga att fårfarmarna inte gör det bara av grymhet, fluglarvsangrepp är också plågsamma för djuren.

Ska komma ihåg att fråga Saxylle vad det är för ull de använder i sitt tyg (garanterat inte merino) och varifrån den kommer nästa gång jag köper tyg. Den återvunna ullen i min rutiga H&M-kappa framstår ännu mer som en bra idé än det gjorde från början

Kommentarer
Postat av: donnasandra

Hemskt det där, nu ska jag verkligen bli återhållsam vad gäller sådana plagg. Tyvärr verkar det vara allt vanligare då det borde vara tvärtom att man inte kan lita på att det man köper i klädbutikerna inte har skapats på ett felaktigt och oetiskt sätt. Det kanske bara är att det numera uppmärksammas, men hemskt är det! Nämner dig i mitt senaste inlägg förresten, där jag irriterar mig på Mina UKs storlekar!

2008-02-25 @ 10:28:02
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Evis

Måste kolla.

2008-02-25 @ 10:36:56
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: maggie

det ar bara merino, pga att deras skinn ar mera skrynkligt. for mer information, kolla ordet "mulesing" pa t.ex. wikipedia.

Det _ska_ goras pa lamm, ar illegalt att gora det pa faren, och generellt sett gors det samtidigt som de marks, vaccineras, och far svansarna klippta.

Det gor sakert ont, alltihop, men om man har sett flystrike sa far man ont i magen. Allvar. Det finns inte realistiska alternativ annu - det jobbas mycket pa det - och det ar definitivt inget alternativ att lata faren ga med flystrike. Darmed inte sagt att de inte kunde bedova ocksa... Men faktiskt ar inte alla Australiensiska bonder grymma per definition.
En del farmare anvander nu smartstillande, men andra ar emot det, bla for att det i sig utsatter lammet for risk men mest for kostnaden tror jag.

Har i NZ finns det en ackrediteringsprocess for att de som utfor dadet ska vara skickliga och humana. Dock ar detta mest ett Australiensiskt problem - de som varit dar vet hur mycket flugor de har.

2008-02-25 @ 10:37:08
Postat av: maggie

sen ar det ju ganska "roligt" att Aftonbladet och Kalla Fakta verkar intimera att det helt plotsligt ar deras fortjanst att detta uppmarksammats. Det ar over ett ar sedan mulesing blev en story runt om varlden, och den Australiensiska ullindustrin har gort stora forandringar sedan dess. Men det ar klart att det vore inte lika sjalvviktigt da...

2008-02-25 @ 10:42:43
Postat av: Evis

Tack Maggie!
Tänkte inte på att du läser den här bloggen, annars hade jag frågat dig direkt i inlägget. Och att fluglarver är plågsamma tror jag att artikelförfattarna i Sverige helt missat; man lever för långt ifrån livet på landet.

2008-02-25 @ 10:43:19
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: maggie

Ja du, det kan man ju tanka. Jag maste saga att de flesta bonder jag kanner ar harda men goda man, som aldrig skulle lata sina djur lida 'i onodan'. Ibland ar det dock sa att man far valja mellan daliga alternativ. Dock har man ju nu utvecklat ett smartstillande medel som inte tar dod pa lammen i sig sjalv, och det anvands mer och mer.

Ska de skriva om djurplageri tycker jag att levande export ar betydligt battre foder for indignationen. De som sysslar med det borde packas i en bur och skickas med, tycker jag. Och det galler svenska grisbonder och Australiensiska farbonder detsamma.

2008-02-25 @ 10:48:04
Postat av: Annela

Gå in och läs mer på www.savethesheep.com

2008-02-25 @ 17:42:35
URL: http://www.annelas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0