Jäkligt kort om 20-talets klädsel

Eftersom en Åsa bad så snällt. Men jag är trött och lite bakis så det blir mest bilder.

1920-talet är ganska lätt att klä ut sig till eftersom stilen är så speciell att all känner igen den: korta kjolar, som kortast till och med ovanför knäna och raka klänningar, antingen med nedhasad midja eller utan midja alls. Idealet var en slank och pojkaktig kropp utan egentligen kurvor, så de som hade byst fick platta till den och höfterna hölls in med gördel. Den moderiktiga frisyren var kort, med vågor. Den populäraste hatten var klockhatten som omslöt huvudet.
Tvåfärgade oxfordskor var populära och klackarna insvängda

Sportdräkt


Lärarstudenter 1928


Skådespelerska i aftonklänning


Jag har visat lite modebilder från 1920-talet tidigare här i bloggen, man hittar dem genom att gå igenom kategorin Modehistoria till höger. Här kan du också se hur jag fick till en lite 20-talsaktig klädsel med vanliga plagg ur min garderob.

Kommentarer
Postat av: anna

Åh! vilka vackra bilder! särskilt den första.

Postat av: Rutan

Sminkningen är inte minst viktig - särskilt läppstiftet.

2008-12-08 @ 00:03:56
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: mallis

Fina bilder!



jaa det var irriterande vet inte vad som hände. hon måste ha fyllt i frakt sedeln fel.

2008-12-08 @ 07:54:24
URL: http://malliss.blogg.se/
Postat av: Att ha det gott

Åhh så roligt MER sån´t här SNÄLLA

2008-12-08 @ 08:42:11
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Åsa

Tack så mycket!

2008-12-08 @ 10:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0