Vafan? Hur skaffar man nytt id-kort?

Mitt id-kort har gått ut och jag tänkte förstås skaffa ett nytt. Att det inte skulle gå att ordna det där jag skaffade det förra, dvs Posten, var jag redan klar över, eftersom de lagt ner Posten sen jag senast behövde ett id-kort. Återstår antingen Polisens nationella ID-kort som bara gäller i fem år - inte så himla praktiskt eller ett från en bank. Det visade sig emellertid att min bank, Nordea, inte utfärdar ID-kort. Att döma av informationssidan legitimation.se är det faktiskt bara Swedbank som gör det; men jag tycker faktiskt att det är lite att ta i att man ska behöva byta bank för att kunna legitimera sig. Så vad gör man? Folk som har körkort har ju inga problem, men vi andra? Är det ännu ett sätt för samhället att mobba oss som inte kör bil?

Detta är mycket frusterande - Rent bortsett från att man behöver legitimation för att betala med kort i en del butiker behöver jag det också för läkarbesök och för att få ut min medicin!

Kommentarer
Postat av: donnasandra

Är "EU-passen" också bara giltiga i 5 år? De känns annars rätt användbara...Helt sjukt att det ska vara så krångligt att skaffa sig legitimation!!

2008-08-19 @ 22:31:25
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Evis

Passen är nog tio år, men ett pass tar ju rätt mycket plats jämfört med ett id-kort.

2008-08-19 @ 22:37:59
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Lena

det känns lite skumt att polisens id-kort ska bara gälla i fem ár, jag menar, det är ju en statlig myndighet och borde dá ha samma giltighet som ett pass. skulle man tro. sá är det i alla fall i tyskland. fem ár tills man har fyllt 25 (för innan dess ändras utseendet mer än efter, pástár de) och efter det tio.

fast, jag tyckte alltid det var konstigt att ni svenskar kan ha id-kort ifrán ett bank.. min a som är svensk men inte bor i sverige längre har förrsten svenskt id-kort ifrán nordea. men det kanske är inte giltigt längre..

2008-08-19 @ 22:58:11
URL: http://froekenlila.blogspot.com/
Postat av: Eva

De nya passen är på fem år också

2008-08-19 @ 23:07:12
Postat av: Blåva Anna

Jag har ett id.kort från Nordea som jag skaffat i år tror jag. Är du säker på att det inte går? Jag tog bara giltiga foton och gick dit och fyllde i en blankett (och betalade förstås).

2008-08-19 @ 23:27:59
Postat av: Blåva Anna

Kollade på kortet och det verkar också som att det bara är giltigt i 5 år så du kan nog lika gärna använda polisens. Behöver man verkligen vara kund hos en bank för att få ett id-kort där?

2008-08-19 @ 23:30:45
Postat av: Maritha

Jag skaffade mitt id hos Handelsbanken för ett år sedan tror jag att det va. Jag är lite löjlig så jag valde dem för att deras var snyggast.

2008-08-20 @ 00:43:23
Postat av: Annaa M

Men jag fattar inte, kollade nyss och Pojken kunde fortfarande skaffa ID hos Nordea, han har ju sånt där ungdomskonto där ID-kort ingår som förmån. Verkar konstigt om de bara skulle göra kort till ungdomar.

2008-08-20 @ 02:17:05
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Då är det bara Nordeas hemsida som inte har någon som helst information om detta (om det nu inte står enbart udner ungdomskont, jag kan erkänna att det var en rubrik jag inte tittade under). Jag sökte på alla upptänkliga sätt på sidan.

Mne om bankernas också bara är fem år nu så kan jag ju lika gärna vända mig till Polisen.

Fånigt med den nya giltighetstiden, i min ålder ser ju folk likadana ut betydligt längre än så.

2008-08-20 @ 07:04:56
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: donnasandra

eu-pass är idkortsformat fast fungerar sim id i schengen länderna, menade inte stora vanliga pass

2008-08-20 @ 08:46:41
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: donnasandra

blir lite förvirrad, för ett par år sedan skaffade jag schengen pass, nu verkar det vara samma som id-kortet. Förr kallades de iaf eu-pass i butiker och folk hade aldrig sett sådana förut, konstigt att det inte står något om dem längre..

2008-08-20 @ 08:53:43
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Bim H-D

Hm... NÄR kommer den dagen när bankerna i vårt land gör som i grannlandet - Norge? DÄR har de id-handling på BAKSIDAN av sina kontokort!!! Rätt smart för kassörskor - drar kortet i maskinen och sedan "laser" på id-kortet på andra sidan... Och man slipper ha ett extrakort om man inget körkort har!

Må så grankott... ngn vars för inte har id-kort. Han anser att de på banken ska veta vem han ÄR. Och alla som visste vem han VAR (eller är) har ju slutat nu. Vilka får då gå med ibland när gubben ska ta ut pengar??? Hm, ibland har man tur att någon känner honom och kan intyga, suck... envisa gamla stötar!!!

2008-08-20 @ 19:02:49
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Natasha

Man använder sitt pass. Känns onödigt dyrt att ha två legitimationer varav det ena bara kan användas som just legitimation och det andra kan vara bra att ha med sig ifall man skulle få lust att spontanresa till Timbuktu när man ändå är ute och köper tidningen och en påse lösgodis. Inte för att det hänt än, men man vet ju aldrig.

2008-08-20 @ 20:42:13
URL: http://diamondsnrust.wordpress.com
Postat av: Evis

Natasha: Men pass är en förhållandevis stor bok och går knappast att stoppa in i plånboken.



Annaa: Jag har kollat rent fysiskt också nu och Nordea gör id-kort om man redan är kund. Det blir nog ändå ett från polisen, för då ingår fotot i priset.

2008-08-20 @ 21:57:27
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Victoria

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-03-17 @ 21:56:00
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0